2 april 2016

Aanpak wateroverlast en Eerste wijziging Precariobelasting en rechtenverordening 2016

De inwoners van Hardinxveld-Giessendam hebben de afgelopen jaren ondervonden dat de verandering van het klimaat grote zorgen met zich meebrengt. Ook de overheden hebben hun visies op dit gebied bij moeten stellen.  Waterschap en onze gemeente hebben de handen ineen geslagen om het probleem van de wateroverlast tijdens grote zomerstortbuien tegen te gaan. Het is daarom verheugend dat afgelopen donderdag 31 maart jl. unaniem een reeks van maatregelen zijn aangenomen om dit aan te pakken. Al is er nog wel stevig over gedebatteerd, het was duidelijk dat alle fracties, met het lot van de inwoners die de overlast ondervinden, begaan waren. Hieronder volgt de inbreng van de SGP fractie over de maatregelen en de bekostiging ervan.

 

Maatregelen tegen wateroverlast

Voorzitter,

De afgelopen jaren zijn we meerdere keren geconfronteerd met enorme wateroverlast. Het klimaat verandert en de buien worden heftiger. Op 31 augustus 2015 werden we geconfronteerd met een bui, die de letterlijke druppel was, die de emmer deed overlopen. Daarna is een grootschalig onderzoek gestart om te zoeken naar mogelijkheden om in de toekomst de wateroverlast te zoveel als mogelijk is beperken. Om het belang hiervan extra te benadrukken, heeft de raad op 3 september jl. unaniem een motie aangenomen. We zijn verheugd dat er nu, in samenwerking met het waterschap, een maatregelenpakket voorligt, waarin de theorie wordt losgelaten dat dergelijke intense buien maar ééns in de honderd jaar voorkomen. Er worden forse ingrepen voorgelegd om overlast zoveel mogelijk te verminderen en  waarbij ook gestreefd wordt naar een snelle uitvoering. Wij moeten daarbij wel opmerken, dat wij elkaar niet de illusie moeten aanpraten, dat wateroverlast nu tot het verleden behoort. Wij hebben echter wel de verantwoordelijkheid om alles in het werk te stellen wat in ons vermogen ligt om herhaling te voorkomen. Het voert te ver om alle voorgenomen maatregelen te bespreken, maar ik wil wel een paar aandachtspunten noemen:

  1. Een deugdelijk calamiteitenplan is vanzelfsprekend. Er zal echter regelmatig geoefend moeten worden. Graag zien we dat dit, in samenspraak met alle betrokkenen, wordt opgepakt.

  2. De maatregelen die nu voorliggen worden door gemeente en het waterschap gezamenlijk opgepakt. Er moeten dus door het waterschap in het buitengebied ook nog stappen ondernomen worden, die wel degelijk invloed hebben op de afvoer van het water! Hoe houden we daar grip op?

  3. De stimuleringsregeling voor het opvijzelen wordt nog uitgewerkt samen met Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten. Wij zien graag dat het college met een uitwerking komt waarmee zoveel mogelijk mensen gestimuleerd worden daadwerkelijk te kiezen voor een duurzame oplossing voor de problemen!

Tot slot roepen wij er als SGP fractie toe op om de maatregelen met voortvarendheid aan te pakken en zoals reeds door ons is bemerkt, gebeurt dat ook.

Ik dank u,

Arie A. van den Berg

 

Financiële dekking maatregelen tegen wateroverlast

Voorzitter,

Onze gemeente is altijd voorzichtig geweest met het heffen van precario en terecht. Daar zich nu echter met de maatregelen tegen de wateroverlast een situatie voordoet, die het alleszins redelijk maakt om de precariobelasting te verhogen, kunnen wij daar volledig mee instemmen. De wateroverlast is een regionaal probleem wat ook onze gemeentegrenzen overstijgt. Daarom is de bekostiging via verhoging van de precariobelasting ons inziens de beste keuze. Alternatieve vormen van kostendekking zullen al snel leiden tot aantasting van de algemene reserve of verhoging van de schuldpositie van onze gemeente. Gezien het doelstelling om onze schuldpositie af te bouwen, vinden wij dit onwenselijk en niet verstandig. Met een verhoging van precariobelasting voor de Nutsbedrijven naar € 2,50 per strekkende meter vallen wij zeker niet uit de toon bij de ons omliggende gemeenten. Kortom, het geeft ons de mogelijkheid de zo noodzakelijke maatregelen tegen de wateroverlast op verantwoorde wijze te bekostigen. Ook de structurele lasten worden vanuit de precariobelasting gefinancierd. Zou de precariobelasting onverhoopt afgeschaft worden, dient een alternatieve incidentele/structurele dekking gezocht te worden. Dat is echter aan het college. Het verschil tussen de ongeveer € 1,2 miljoen precariobelasting en de € 950.000,-- aan kosten voor onze gemeente zal daarbij voor een deel terugvloeien naar de eigen bewoners wat wij bijzonder toejuichen. Dat er toch een gezamenlijk deel door onze bewoners zal worden opgebracht, zien wij als een naastenhulp voor de gedupeerde inwoners van ons dorp. Voorzitter, de SGP fractie steunt dan ook het voorgenomen wijzigingsvoorstel.

Ik dank u,

Arie A. van den Berg