27 maart 2015

Aanpassing Verordening Leerlingenvervoer

Op 1 augustus 2014 is de wetgeving voor het Passend Onderwijs in werking getreden. Op een aantal punten heeft dit gevolgen voor het leerlingenvervoer. Dit maakt een aanpassing van de verordening leerlingenvervoer noodzakelijk. Tijdens "Het Debat" van 26 maart 2015 kwam deze aanpassing aan de orde.

Namens de SGP bracht Jan de Vos het volgende in:

Mijnheer de voorzitter,

De belangrijkste aanleiding tot het aanpassen van de Verordening Leerlingenvervoer betreft het per 1 augustus vorig jaar in werking treden van de wet voor het Passend Onderwijs. Op een aantal punten heeft dit gevolgen voor het leerlingenvervoer. Maar ook enkele andere punten c.q. wijzigingen hebben onze aandacht getrokken. Met name gaat het dan om de fietsregeling en het meerekenen van het vervoer over water via de veerdienst Boven-Hardinxveld-Werkendam. Deze wijzigingen hebben nogal wat impact op de huidige praktijk.

Allereerst wil onze fractie stellen dat wij kunnen instemmen met het feit dat ouders tot meer verantwoordelijkheid worden gebracht inzake de wijze waarop hun kinderen de school van hun richting bezoeken. In verschillende onderdelen in de Verordening wordt terecht maatwerk toegepast. Ook het hanteren van het afstandscriterium van 6 km. heeft onze instemming. De SGP wil niet in de discussie over godsdienstige richtingen van scholen   treden. We roepen het college wel op kritisch te kijken naar de jurisprudentie omtrent deze gevoelige zaak. Ook is het goed dat in de regio en in samenspraak met de samenwerkings-verbanden van scholen overleg is gevoerd om zoveel mogelijk het belang van het kind te laten staan.

De SGP-fractie constateert met instemming dat het college een overgangsregeling van max. 8 jaar in de nadere regels heeft vastgesteld voor de leerlingen van de ds. Koelmanschool. Wij vinden die overgangsregeling plausibel, zodat kinderen die nu in groep 1 zitten t/m groep 8 niet om financiële redenen van school hoeven te veranderen. Dat lijkt ons een goede zaak voor die betreffende kinderen. De groepen 5 t/m 8 komen overigens al onder de nieuwe fietsregeling te vallen, wat voor de gemeente al een bezuiniging oplevert.

Waar de SGP niet mee kan leven is het feit dat in deze nieuwe verordening in tegenstelling tot de oude verordening de veerdienst van Boven-Hardinxveld naar Werkendam nu ook wordt meegeteld bij het bepalen van de kortste voor de leerlingen begaanbare en veilige weg. We hebben daarvoor diverse overwegingen. Ten opzichte van een leerling die een zelfde afstand tot zijn school of haar school kan volgen, maar waar de veerdienst geen rol speelt, ontstaat er voor ouders een groot verschil in behandeling. De crux van ons verhaal is dat we het principieel onjuist vinden om het vervoer over water mee te rekenen voor het bepalen van de kortste voor de leerling begaanbare en veilige weg tussen woning en school.

De SGP heeft daarom een motie opgesteld waarin e.e.a. onder woorden wordt gebracht en waarin het college verzocht wordt de route via de veerdienst buiten beschouwing te laten. Het is een gezamenlijke motie geworden van de fracties van de SGP, ChristenUnie, CDA en T@B. Zij dienen deze motie in en hebben deze door haar woordvoerders ondertekend. Wij hopen uiteraard van harte dat deze motie door de gehele raad wordt gesteund en dat het college deze motie, als ze aangenomen wordt, ter harte neemt. 

Dank U wel!

Jan de Vos, raadslid SGP

 

De door de SGP opgestelde motie is aangenomen met de 14 stemmen van de indieners voor en 3 stemmen van PvdA (2) en VVD (1) tegen.