14 februari 2014

ADVIES OVER FUSIE VERDEELT ALBLASSERWAARD.

De commissie Schutte adviseert in haar eindrapport van 13 februari 2014 om de toekomstige bestuurlijke inrichting van de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden als volgt vorm te geven:

Vijfheerenlanden, Molenwaard en Gorinchem/Giessenlanden/Hardinxveld-Giessendam.

(Vijfheerenlanden bestaat dan uit Leerdam, Zederik, Vianen en mogelijk Lingewaal).

Waarnemend burgemeester Blase van Hardinxveld-Giessendam laat er geen twijfel over bestaan: ''De gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam is nogal teleurgesteld in het advies'', vertelt hij op RTV Rijnmond. Volgens Blase zijn de belangrijkste opmerkingen uit Hardinxveld-Giessendam niet meegenomen door de commissie Schutte. Volgens Blase zag Hardinxveld-Giessendam meer in samenwerking tussen de gemeenten, zoals in de Drechtsteden. ''Het advies van de commissie gaat alleen over herindelen. Wij zagen meer in een manier van samenwerken tussen zelfstandige gemeenten'', stelt Blase.

De burgemeester wijst naar de Drechtsteden. ''Daar zie je dat gemeenten vanuit zelfstandigheid heel actief samenwerken. ''Daarmee staan ze volgens Blase sterk in de regio.” 'De gemeente Hardinxveld-Giessendam vond dat wel een goed voorbeeld om in de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden na te volgen.'' Burgemeester Blase merkt op dat het helemaal maar de vraag is of de gemeente Hardinxveld-Giessendam zich aan het advies wat gelegen laat liggen. “Met nieuwe inzichten kunnen weer andere mogelijkheden op tafel komen. De raad zal tijd nodig hebben om zich over de nieuwe situatie te beraden”. Over de gemeente Molenwaard zegt het advies dat zij zich dit of volgend jaar zou moeten oriënteren om bij die nieuwe gemeente te willen horen of zich wil oriënteren richting Drechtsteden. “Dat is wel complicerend”, aldus Blase. “De samenhang in het gebied van de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden verdwijnt door dit advies”.