29 april 2016

Afronding Rapportage kiezen, sturen en vernieuwen

De gemeenteraad stelde op donderdag 28 april 2016 de afronding vast van de uitvoeringsrapportage 'Kiezen, sturen en vernieuwen'. Deze rapportage is voortgekomen uit de bestuurscrisis die ontstond in 2012. Onderstaand de bijdrage van de SGP:

Voorzitter,

De SGP-fractie stemt in met het afsluiten van de monitoring van de uitvoeringsagenda Kiezen, sturen en vernieuwen. De SGP wil het college en de ambtelijke organisatie dankzeggen voor de daadkracht die getoond is om uit de bestuurlijke crisis te komen die in 2012 ontstaan is. De achterliggende jaren zijn naar aanleiding van het rapport van onze oud burgemeester Blase op allerlei terreinen verbeteringen doorgevoerd. De gemeentelijke organisatie is slagvaardiger, het gemeentebestuur krachtiger en onze lokale samenleving meer in positie is gebracht.

Alle acties uit de uitvoeringsagenda zijn omgezet in daden. Een tweetal punten wil de SGP hierbij in het bijzonder noemen. In de eerste plaats de professionalisering van de organisatie. Het is goed dat er in de achterliggende jaren veel geïnvesteerd is in persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en van de organisatie als geheel. Dat was hard nodig, ook met het oog op het tweede punt wat bereikt is: een zelfstandige en bestuurskrachtige gemeente. Met de keuze voor Drechtsteden heeft de raad gekozen voor een zelfstandige toekomst. Voor diverse medewerkers betekent deze keuze dat zij elders aan de slag zullen gaan. Wij hopen dat de opgedane kennis en vaardigheden deze medewerkers helpen om snel elders hun draai te vinden.

Zijn we nu klaar? Nee, voorzitter. Een aantal punten zijn nog niet afgerond en zullen via de reguliere planning en control-cyclus worden opgepakt. Bestuurlijke agenda en gewenste bestuursstijl in de context van Drechtsteden wil ik in het bijzonder graag noemen. Daarnaast zullen raad, college en organisatie elkaar op een gezonde manier scherp moeten houden om de belangen van de inwoners van onze prachtige gemeente te blijven dienen. Ik dank u wel.

Arjan Meerkerk, fractievoorzitter