4 november 2016

Afscheidswoord tot burgemeester Augusteijn

Daar waarnemend burgemeester Augusteijn op donderdagavond 3 november 2016 zijn bijna laatste raadsvergadering voorzat, werd door de waarnemend raadsvoorzitter SGP’er Jan de Vos namens de gemeenteraad aan het eind van de openbare raadsvergadering “Het Besluit” een afscheidswoord gesproken.

Hieronder de letterlijke tekst van het gesprokene:

Geachte heer Augusteijn, beste Roel.

Zojuist hebben wij onder uw leiding de bijna laatste raadsvergadering gehad. Over 2 weken volgt nog de installatie van d nieuwe burgemeester, maar die vergadering lijkt mij niet de gewenste vergadering om enige woorden tot u te richten. In december nemen wij overigens nog op gepaste wijze officieel afscheid van u. Toch wil ik vanavond als plaatsvervangend raadsvoorzitter, namens de raad, graag het woord tot u richten.

Toen u in 2006 voor het eerst waarnemend burgemeester van Hardinxveld-Giessendam werd, werd al snel duidelijk dat u geen man van stilzitten was. Na twee volle jaren in Hardinxveld-Giessendam (14-9-2006 tot 15-9-2008) werd u waarnemend burgemeester in Maasdonk. Per 1 januari 2015 werd deze gemeente echter opgeheven. Uw taak daar zat er daar dus na de zomer van 2014 bijna op en precies in die tijd kreeg waarnemend burgemeester Blase van Hardinxveld-Giessendam een benoeming als waarnemer in Vlaardingen. Alle reden voor de fractievoorzitters uit de raad van Hardinxveld-Giessendam om in overleg met de Commissaris van de Koning weer op de deur bij Augusteijn te kloppen. Aldus geschiedde en zo bent u per 4 augustus 2014 opnieuw als waarnemend burgemeester benoemd te Hardinxveld-Giessendam.

Daar u inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt had u ook kunnen stoppen, maar u zag duidelijk een uitdagende opdracht, omdat Hardinxveld-Giessendam nog steeds een knoop moest doorhakken over haar ambtelijke en bestuurlijke toekomst.

Op 4 september 2014 heb ik u welkom geheten als waarnemend burgemeester van onze gemeente en nu na ruim 2 jaar komt hieraan een eind omdat Hardinxveld-Giessendam een kroonbenoemde burgemeester krijgt.

Bij uw aantreden heb ik al gememoreerd dat u al eerder onze eerste burger was. Dit zorgde ervoor dat het voor ons vanaf het begin vertrouwd voelde. En dat was heel belangrijk. Uw aantreden kwam op een moment dat onze gemeente voor de keus stond: de Alblasserwaard & Vijfheerenlanden of de Drechtsteden. Onder uw leiding is de keus gemaakt voor Drechtsteden. Een keuze met impact, in en buiten dit huis. Het verdient weinig verbeeldingskracht dat dit veel heeft gevraagd. Inleving maar ook doorzettingskracht zijn zomaar twee woorden die hierbij horen.

Maar er was natuurlijk meer. Zonder volledig te willen zijn, wil ik toch noemen dat ik met veel plezier terugkijk naar de wijze waarop u invulling gaf aan de contacten met onze inwoners. Zo zullen we niet gauw vergeten de manier waarop u bijvoorbeeld zichtbaar was op 4 en 5 mei, maar ook op Koningsdag tijdens de lintjesregen. U bent van nature een ‘gemakkelijke’ spreker en het toespreken van de gedecoreerden deed u met warmte en voor ieder een persoonlijk woord.

Voor nu, aan het einde van deze laatste raadsvergadering onder uw leiding, dank ik u, namens de gemeenteraad, voor uw inzet en samenwerking de afgelopen twee jaar. Wij hopen van harte dat u zult mogen genieten van uw welverdiende pensioen en wij wensen u en uw partner veel geluk en gezondheid toe.