30 juni 2011

Algemene Beschouwingen n.a.v. Perspectiefnota 2011-2015.

Op 30 juni j.l. werd in de gemeenteraad de Perspectiefnota 2011 -2015 behandeld. De SGP fractie had in de bijdrage als thema: bezuinig(ingen)en.

Onderstaand de inbreng van de SGP verwoordt door fractievoorzitter Jan de Vos in “Het Debat” t.a.v. Perspectiefnota 2011-2015.

Klik hier voor de bijdrage in PDF.

Mevr. de voorzitter, geachte leden van de raad,

Er is weinig inzicht nodig om te voorspellen dat de woorden “bezuinigen” en “bezuinigingen” dit jaar en komende jaren nog heel vaak voor zullen komen in college- en raadsvergaderingen. De komende tijd zal onze agenda ongetwijfeld worden gevuld door voorstellen, waarbij de bezuinigingen een grote rol spelen.

Besloten is om de algemene beschouwingen vanaf dit jaar niet te houden bij de begroting, maar bij de Perspectiefnota. De reden om dit te doen was voornamelijk gebaseerd op het
gevoelen of de mening dat de belangrijkste besluiten bij de Perspectiefnota worden genomen en dat de begroting “slechts’ een nadere uitwerking van die besluiten zou zijn. Onze fractie is van mening dat het dit jaar door de omstandigheden rond de bezuinigingen toch wat anders toegaat. De belangrijkste besluiten voor de begroting moeten nog genomen worden. Het college is immers besluiten aan het voorbereiden om de taakstelling voor de bezuinigingen voor volgend jaar te halen. Hoewel de raad voorzetten heeft gegeven of anders gezegd richtingen heeft aangegeven in de twee gehouden bezuinigingsdebatten, is het op dit moment nog allerminst duidelijk waar we echt heen gaan.

De cijfers die ons in de Perspectiefnota, na de bezuinigingsdebatten, hebben bereikt waren van zodanige aard dat bijvoorbeeld in 2012 de bezuinigingstaakstelling t.o.v. de aanvankelijke taakstelling met maar liefst 127% steeg en in 2015 met 85%. In de Perspectiefnota waren echter de cijfers van de meicirculaire nog niet verwerkt, waardoor de klap gelukkig minder groot is geworden, maar niettemin nog steeds een aanmerkelijke stijging van de bezuinigingstaakstelling t.o.v. de oorspronkelijke taakstelling. In 2012 een stijging van 35% tot een te bezuinigen bedrag van € 673.000,- (was € 500.000,-) en in 2015 een stijging van 58% tot een bedrag van € 1.667.000,- (was € 1.057.000,-).

De matrix die we allemaal hebben ingevuld met onze ideeën over mogelijke bezuinigingen zijn in ieder geval qua cijfers al dik achterhaald. Er zal een flink tandje meer bij moeten. Betekent echter wel dat deze Perspectiefnota wel een uiterst somber scenario schetst, maar daarin nog niet aangegeven is welke richting het met de begroting precies op gaat. Die besluiten zullen pas na de zomer worden genomen.

De begroting zal dus dit jaar niet “slechts” een nadere uitwerking zijn van de belangrijkste besluiten die bij de Perspectiefnota worden genomen, want de Perspectiefnota zal immers
met name voor het begrotingsjaar 2012 nog nader moeten worden uitgewerkt c.q. ingevuld met de bezuinigingstaakstelling van € 673.000,-. Het college zal met voorstellen komen.
In de laatste vergadering van de werkgroep ontwikkeling beleidsvisie (WOB) had wethouder Boerman het er zelfs over om te bezien of via extra noodgrepen nog bezuinigingen te
halen zijn. We wachten dat toch wel met enige spanning af. Maar waarschijnlijk horen we volgende week al meer.

Wat we ons wel afvragen is het realiteitsgehalte van de ingevulde bezuinigingsmatrix door alle fracties in deze raad tot 1,25 miljoen euro. De matrix is ingevuld met de kennis van toen en met de kennis van nu weten we inmiddels dat deze lang niet toereikend is voor de noodzakelijke bezuinigingsbedragen over de jaren 2012 t/m 2015.

Daar komt bij dat er nog meer financiële onzekerheden boven ons hoofd hangen wat betreft de decentralisatie van Rijkstaken, te weten De Wet werken naar vermogen, de transitie van de jeugdzorg, de vorming van regionale uitvoeringsdiensten (RUD’s) en de decentralisatie van de AWBZ.

Een grote vraag is daarbij ook nog welke betekenis het nog steeds niet officiële Bestuursakkoord tussen VNG en de regering gaat krijgen en dan met name welke gevolgen dat weer zal hebben op de financiën van de gemeenten.

Volkomen duidelijk is dat er heel veel op gemeentebestuurders afkomt en er veel voor onze burgers verandert.

De Perspectiefnota 2011 -2015, waarover we vanavond algemene beschouwingen houden, staat feitelijk helemaal in het teken van bezuinigen. De gemeente gaat in volle omvang de
gevolgen van de economische en financiële crisis ondervinden.

Dat de VVD op de raadspagina in Het Kompas melding maakt dat zij met de flinke schep die in de Perspectiefnota op de bezuinigingstaakstelling wordt gedaan niet meegaat en het ook nog eens paniekvoetbal en bangmakerij noemt, vindt de SGP-fractie echt onbegrijpelijk en zelfs onverantwoord. Te vrezen valt zelfs, dat we nog meer voor onze kiezen krijgen. En daar kunnen we, naar de mening van de SGP, maar het beste goed op voorbereid zijn. Ik wil uiteraard de kennelijk erg optimistische financiële visie van de heer Van Dam van de VVD niet wegnemen, maar of die in dit geval ook realistisch is, menen wij ernstig te moeten betwijfelen. Dit college rekent ons inziens niet uit paniek of bangmakerij, maar met de financiële cijfers zoals die tot heden bekend zijn. En dat terecht! Dat de T@B in haar raadsstukje het zelfs heeft over incompetent bestuur werpen wij verre van ons en vinden wij onwaardig.

Het hele takenpakket van de gemeente verdient doorlichting om te bezien of we alles nog wel zo nodig geheel of gedeeltelijk moeten uitvoeren. De uitgangspunten die de SGP bij de bezuinigingsoperatie wil hanteren zijn: realisme, evenwichtigheid, doelmatigheid en de sterkste schouders de zwaarste lasten.

Een ding staat vast: Als we nu geen afdoende maatregelen nemen, zal de rekening steeds verder oplopen. Bezuinigingen zijn dus onontkoombaar. Zonder pijn gaat dat niet. We willen als SGP daar ook niet voor weglopen. Dat zou ook wel erg goedkoop zijn. Evengoed blijft de roeping staan om kwetsbaren te steunen. Een schild voor de zwakken vraagt om bezuinigingen met verstand en hart.

De overheid mag, moet zelfs, mensen aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid, op samenredzaamheid en zorg voor elkaar. Sociaal gedrag is burgerplicht. Als de overheid alles moet doen, is dat onwerkbaar en onbetaalbaar. Niemand mag echter door de bodem van een waardig bestaan zakken.

De SGP is er zich echter ook ten volle van bewust dat er meer is dan brood alleen en dat de ware zegen ontstaat in gehoorzaamheid aan Gods heilzame wetten en geboden. Dat is en blijft ons uitgangspunt en dat is naar onze mening tot heil van iedere burger.

Ik dank U wel.

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP