5 september 2014

Algemene beschouwingen n.a.v. Perspectiefnota 2014-2018.

Op 4 september 2014 werd in de gemeenteraad de “Perspectiefnota 2014 -2018” behandeld. Namens de SGP voerde fractievoorzitter Arjan Meerkerk het woord.

Onderstaand de inbreng van de SGP, in “Het Debat” t.a.v. Perspectiefnota 2014-2018

Voorzitter, vandaag houden we de eerste algemene beschouwingen van deze nieuwe raadsperiode. Aan de orde zijn de perspectiefnota en het collegeprogramma voor de periode 2014-2018. Het perspectiefnota dient als opmaat voor de begroting 2015-2019. In het collegeprogramma zijn de ambities uit het coalitieakkoord dat T@B en SGP met elkaar sloten uitgewerkt. Het collegeprogramma is wat de SGP betreft een uitstekende vertaling van het coalitieakkoord. Een kaderstellend document waarin de belangrijke thema’s voor de komende jaren zijn geagendeerd. Graag zien wij in de begroting de financiële doorrekening van de ambities vanuit het collegeprogramma tegemoet. Bij de uitwerking van het collegeprogramma zien wij graag dat via De Ontmoeting en Het Debat inwoners, belanghebbenden en de gemeenteraad worden betrokken bij de uitwerking.

Namens de SGP-fractie wil ik mijn waardering uitspreken voor de inzet van de ambtelijke organisatie bij de totstandkoming van beide documenten en de beantwoording van de technische vragen. Er is heel wat inzet voor nodig om alle informatie zo overzichtelijk te kunnen presenteren. Door alle veranderingen in de samenleving komt er veel af op de ambtelijke organisatie. Het is daarom goed om te benoemen dat we blij zijn met alle inspanningen die er vanuit dit huis worden geleverd. Als ambtelijke organisatie, college en gemeenteraad zoeken we met elkaar naar het beste voor de inwoners van Hardinxveld-Giessendam.

Voorzitter, in de zomervakantie hebben mijn vrouw en ik veel gewandeld tussen prachtige bergen. Uit de natuur kunnen we veel leren. Onlangs hoorde ik een preek over wat wij mensen kunnen veel leren van mieren. De preek ging over een tekst uit het Bijbelboek Spreuken, waar staat: ‘De mieren zijn een onsterk volk, evenwel bereiden zij haar spijze in de zomer.’ (Spreuken 30: 25). 1. Mieren zijn bijzonder ijverige diertjes. Ze zijn de hele zomer bezig om voedsel te verzamelen. En ze verspillen hun energie niet met het verslepen van prachtige parels maar ze verzamelen voedsel. Dat is een eerste les die wij kunnen leren van mieren: laten we onze energie aan belangrijke dingen besteden. 2. Het schijnt dat de mieren de graankorrels die ze verzameld hebben door midden bijten. Heeft u enig idee waarom? Ze doen dit om te voorkomen dat deze korrels in het voorjaar ontkiemen. Dat is de tweede les die we van mieren kunnen leren: regeren is vooruit zien! 3. Mieren werken intensief met elkaar samen. Mieren bouwen door aan elkaar vast te klampen zelfs bruggen waarover andere mieren vervolgens voedsel halen. De derde les van de mieren: door samen te werken kun je veel meer bereiken. Waarvan acte, voorzitter!

De nu voorliggende perspectiefnota bevat de financiële vertaling van enkele ingrijpende ontwikkelingen die op de gemeente afkomen. Allereerst is in de perspectiefnota de tegenvallende meicirculaire door vertaald. De gemeente krijgt naar verhouding de komende jaren fors minder geld vanuit Den Haag dan waar we tot nu toe in de meerjarenbegroting rekening hielden. Dit stelt ons voor de opgave om opnieuw kritisch te kijken naar ons uitgavenpatroon. De SGP steunt daarom het voorstel om opnieuw kritisch te kijken naar de vraag wat de kerntaken zijn van de gemeente.

Een grote verandering ten opzichte van de vorige perspectiefnota is dat gelden voor transities voor het eerst vertaald zijn in het financieel meerjarenperspectief. De gemeente krijgt vanaf 1-1-2015 grote nieuwe verantwoordelijkheden op het gebied van zorg, werk en inkomen. En het is bijzonder spannend is hoe dit gaat uitpakken! Jongeren, ouderen en kwetsbare doelgroepen mogen niet de dupe worden van de decentralisaties. Daarnaast lopen we als gemeente financiële risico’s als we het geld niet goed besteden. De SGP is blij met de regionale aanpak die gehanteerd wordt bij de nieuwe taken. Zo kunnen financiële risico’s worden verkleind en krachten worden gebundeld. Het is van groot belang ambtelijk en bestuurlijk goed voeling te blijven houden met de uitvoering van deze taken.

Vorige week was in landelijke media veel te doen over de contracten met betrekking tot de jeugdzorg. Veel zorginstellingen maken zich zorgen over hun toekomst. Mede in dat licht kijkt de SGP met grote belangstelling uit naar het Beleidsrijk Transitie Arrangement dat vermoedelijk ondertussen bijna is afgerond. In het Collegeprogramma staat op pagina 21 dat keuzevrijheid wordt geregeld via een persoonsgebonden budget waarmee de hulpvrager zelf regie houdt. Verderop staat gelukkig dat daarnaast keuzevrijheid gewaarborgd wordt in de bestuurlijke aanbesteding. Keuzevrijheid voor identiteitsgeboden zorg is voor de SGP een belangrijk thema. Wij worden graag door de wethouder geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot het contracteren van jeugdzorgaanbieders. Hebben de huidige jeugdzorgprofessionals inmiddels duidelijkheid of zij straks van betekenis kunnen zijn voor de jeugd in Hardinxveld-Giessendam? Belangrijker nog: kunnen jeugdigen straks nog rekenen op de hulpverlener waarbij ze nu bij terecht kunnen?

De SGP maakt zich zorgen over de gigantische bezuinigingen op de huishoudelijk verzorging: 40% minder geld in 2015. En het zou ons niet verbazen als het rijk na 2015 deze bezuiniging nog veel verder opvoert. Het stelt ons als gemeente voor ingrijpende keuzes. Duidelijk is dat we geen taken kunnen blijven uitvoeren waarvoor we geen geld krijgen. De SGP juicht heldere communicatie over dit onderwerp toe zoals dat ook al met regelmaat wordt gedaan. Het is belangrijk dat mensen weten wat er gaat veranderen, waarom dat nodig is en dat mensen tijd hebben om op zoek te kunnen naar alternatieven.

Veel mensen ervaren de gevolgen van de veranderingen en bezuinigingen in de zorg. Bijvoorbeeld doordat na een hernieuwde aanbesteding de rolstoel wordt ingewisseld door de nieuwe leverancier. Op zo’n moment voelen cliënten zich de dupe van bezuinigingen. Logisch als zij dit aan den lijve moeten ondervinden. De SGP zoekt de oplossing niet in het opendraaien van de geldkraan. We moeten verspilling bij dure voorzieningen voorkomen. Maar kunnen we hiervoor geen oplossing bedenken die bovendien nog efficiënter is ook? Hoeveel geld kost het inwisselen van al dit materieel? Misschien een onderwerp om in de raadswerkgroep sociaal domein aan de orde te stellen…

Op het gebied van onderwijs veranderd er ook veel. Denk aan de ontwikkelingen op het gebied van peuterspeelzalen, overheveling van buitenonderhoud aan scholen en Passend Onderwijs. Goed overleg en heldere afspraken tussen schoolbesturen en het college zijn noodzakelijk. Op het gebied van leerlingenvervoer hebben wij vragen gesteld over de gevolgen die het werken volgens de kwalificering van OCW heeft voor verschillende doelgroepen. Het antwoord hierop vinden wij niet geruststellend. Wij zullen deze voornemens zeer kritisch volgen en willen graag concreet weten wat de precieze consequenties hiervan zijn voor de huidige doelgroep.

Verheugend om te lezen in de perspectiefnota is dat opbrengsten vanuit bouwleges weer in positieve zin zijn bijgesteld. Mooi dat ondernemers juist in deze tijd hun bedrijf vergroten of een nieuw bedrijf hier vestigen. Wellicht kan het bijdragen aan groei van werkgelegenheid in onze regio, die op dit moment nog wat achterblijft. Werkgelegenheid is in meerdere opzichten van groot belang. We zien daarom graag dat het college aan de weg timmert met de uitvoering van de economische visie. Risico’s blijven bestaan op het gebied van de bouwgrondexploitaties. De bouwactiviteiten in zowel Morgenslag als de Blauwe Zoom komen op gang, maar het tempo zou nog wel wat omhoog mogen wat ons betreft. Uiteraard zijn we daarin afhankelijk van de nationale en internationale economische ontwikkelingen.

Maandag 28 juli werd ook onze gemeente getroffen door stevige regenval. Verschillende laaggelegen woningen in Boven- en Beneden-Hardinxveld liepen vol met water. Dergelijke extreme regenbuien lijken steeds vaker terug te keren als gevolg van veranderingen van het weer. De SGP vraagt het college te komen met een evaluatie van de wateroverlast. Het lijkt ons zinvol om een analyse te maken van locaties, aantallen woningen en oorzaken. Veelal zullen bewoners wellicht zelf maatregelen moeten nemen om dit probleem duurzaam op te lossen. We willen graag van het college weten of het collectieve waterafvoersysteem (riolering en oppervlaktewater) tijdens deze bui heeft gefunctioneerd zoals dat behoort en of daarin nog meer verbeteringen mogelijk zijn.

De komende maanden zal duidelijk worden of en zo ja in welke vorm de gemeenten in de regio opvolging geven aan het rapport Schutte. Bij vrijwel alle gemeenten lijkt het urgentiebesef doorgedrongen te zijn dat er iets moet gebeuren. De SGP kijkt met belangstelling uit naar de uitkomsten van de gesprekken die de colleges van Giessenlanden, Molenwaard, Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam met elkaar voeren. Zoals we weten heeft Hardinxveld-Giessendam dringend behoefte aan versterking van de beleidsfuncties. Daarnaast is er winst te behalen door samenwerking met andere gemeenten op de meer facilitaire afdelingen, zoals financiën, personeel en ICT. Voor de SGP blijft het vertrekpunt van een zelfstandige gemeente overeind staan. Maar; de genoemde gemeenten moeten wel echt een stap voorwaarts zetten!

Voorzitter, ik kom tot een afronding. De SGP stemt in met de perspectiefnota. Op de onze schouders rust een grote verantwoordelijkheid. Wij weten niet wat de toekomst ons brengen zal. Daarom is het zo mooi dat de Bijbel zegt ons dat we in geen ding bezorgd hoeven te zijn. Nodig is dat we vóór alle dingen het Koningrijk van God zoeken. Wie dat zoekt zal het vinden. Dat geeft rust en vertrouwen, nú en in de toekomst!

Arjan Meerkerk, fractievoorzitter SGP