4 september 2015

Algemene beschouwingen Perspectiefnota 2015-2019

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 3 september stelde de gemeenteraad unaniem de perspectiefnota 2015-2019 vast. Hierin is het financieel en inhoudelijk kader gesteld die dient als opmaat naar de begroting 2016.

De gemeenteraad debatteerde over het financieel, sociaal en ruimtelijk economisch beleid van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Onderwerpen als duurzaamheid, omgevingswet, kwaliteitsniveau van wegen en sociaal beleid vormen speerpunten van het debat. PvdA en CDA dienden een amendement ‘Samen sta je sterker in de samenleving’ in (gesteund door de ChristenUnie) waarmee zij de norm voor het verstrekken van bijzondere bijstand wilden verhogen van 110 naar 120%. Hiermee zou een grotere groep mensen gebruik kunnen maken van deze regeling.

Hoewel de fracties hun sympathie uitspraken, steunden SGP, VVD en T@B het voorstel om verschillende redenen niet. Hierbij werden diverse overwegingen genoemd, zoals het ontbreken van structurele financiële dekking, de uitzonderingspositie van onze gemeente in de regio en het feit dat er een aantal maatwerkvoorzieningen zijn voor mensen die financieel in zwaar weer zitten. Daarmee kunnen meer mensen passende hulp krijgen.

Tijdens het debat spraken de zes fracties hun algemene beschouwingen uit.

Lees hier de bijdrage van de SGP aan de behandeling van de perspectiefnota 2015-2019.

Het amendement van CDA, ChristenUnie en PvdA kunt u hier lezen