4 november 2010
Algemene Beschouwingen Programmabegroting 2011 - 2014.
Op 4 november j.l. werd in de gemeenteraad de programmabegroting 2011 -2014 behandeld. De SGP fractie had in de bijdrage als thema: grote uitdaging(en).
Klik hier voor de bijdrage in PDF.
1. Grote uitdaging(en).
Mevr. de voorzitter, geachte leden van de raad. Vorig jaar had de SGP haar algemene beschouwing de titel “majeure opgave(n)”. meegegeven. Deze keer heeft zij haar algemene beschouwing getiteld met “grote uitdaging(en)”. Er zijn namelijk vele uitdagingen die ons in deze raadsperiode aan zullen moeten zetten tot een bestuurlijk evenwichtig maar wel daadkrachtig beleid.
De noodzakelijke bezuinigingen, om de gevolgen van de economische en financiële crisis op te vangen, zijn van ongekende omvang. En dat na een periode waarin er al heel veel is bezuinigd en de lasten voor de burgers al flink zijn gestegen. Dat gaat dus niet meer met de kaasschaaf, maar afstoting van taken zal wellicht noodzakelijk zijn. Een (kern)takendiscussie is ons inziens dan ook onvermijdelijk. Wat willen en moeten we als gemeente blijven doen en wat kan afgestoten of eventueel overgeheveld of uitbesteed, dan wel geprivatiseerd worden? De vraag zal zich aan ons opdringen of we ook moeilijke boodschappen durven aankondigen en communiceren? Als we van de noodzaak overtuigd zijn, is dat ook een uitdaging. In het belang van ons allemaal.
We ontkomen er niet aan om juist in deze tijd ook de diverse verantwoordelijkheden te leggen waar ze horen. Dat betekent dat ook burgers zelf verantwoordelijk zijn of misschien wel weer moeten worden voor zaken die de overheid misschien wel al te gemakkelijk naar zich toegetrokken heeft. En nog steeds komen er nieuwe taken en verantwoordelijkheden op de gemeenten af, zoals nu weer de Jeugdzorg en zorgdelen van de AWBZ. Bij al die taken vraag je je wel af hoeveel bestuurlijke en niet in het minst financiële ruimte zal aan gemeenten worden geboden om het ook allemaal waar te maken. Decentralisatie gaat helaas meestal gepaard met te weinig financiële middelen vanuit het Rijk. Hierdoor wordt de kwaliteit aangetast en de burger ontevreden. Een uitdaging dus om toch voldoende kwaliteit te behouden en tevreden burgers te ontmoeten.
2. Financiele gevolgen regeerakkoord.
De SGP is benieuwd wat het regeerakkoord van het nieuwe kabinet gaat betekenen voor onze gemeente. Financiële specialisten van de VNG willen ons al doen geloven dat het allemaal mee gaat vallen. De wethouder financiën heeft ons echter al terecht gewaarschuwd om de dag niet te prijzen voor het avond is en wij volgen hem daarin. Dat getuigt van behoedzaamheid en dat onderschrijven wij zeker, maar niettemin is het goed zijn om de komende tijd de effecten van het regeerakkoord nader te bezien en de betekenis daarvan voor onze begroting te becijferen.
3. Zelfstandigheid.
Het regeerakkoord zegt dat het kabinet zal komen met voorstellen tot vermindering van het aantal raadsleden en vermindering van het aantal bestuurders in colleges van b&w. We zijn heel benieuwd wat dit daadwerkelijk gaat betekenen. Gelukkig is men in het regeerakkoord van mening dat evt. “gemeentelijke herindeling alleen van onderaf tot stand moet komen”. Dat lijkt ons een uitstekend uitgangspunt. Laten we zelf maar bepalen of we zelfstandig willen blijven of niet. De provincie hoeft ons dat niet op te leggen, zoals nu helaas bij een aantal gemeenten in onze provincie wel gebeurd. Het is voor ons allen een grote uitdaging ook die bestuurskracht te houden of te ontwikkelen waarmee we die zelfstandigheid ook verdienen en een goede dienstverlening aan onze burgers kunnen verlenen.
4. Takendiscussie/samenwerking.
“Taakdifferentiatie op gemeentelijk niveau wordt vaker mogelijk gemaakt”, luidt een andere zin in het regeerakkoord. Ook dat lijkt ons een prima zaak. Waarom moeten alle gemeenten gelijk zijn? In dit verband is het ook goed om bij een takendiscussie te kijken hoe je kunt differentiëren tussen gemeenten onderling. Waar is de een goed in en waar de ander? Dat zijn vragen die gesteld moeten worden als we het hebben over samenwerking met gemeenten in de A&V en onze oriëntatie op Sliedrecht/de Drechtsteden. Wat de SGP betreft zou er meer vaart mogen komen in het overleg met Sliedrecht om te bezien hoe we op korte termijn elkaar kunnen versterken.
5. Gemeenschappelijke regelingen.
Gemeenschappelijke regelingen moeten streven naar efficiënte en doelmatige dienstverlening. Management en bestuur van gemeenschappelijke regelingen moeten de gezamenlijke inspan-ningsverplichting krijgen om financieel en organisatorisch gezond beleid te voeren. Nieuwe manieren van werken kunnen soms even doeltreffend zijn, tegen veel lagere kosten. Wij hopen dat de logopedie hiervan een goed voorbeeld zal worden. Een uitdaging dat tegen lagere uitvoeringskosten gewerkt gaat worden.
6. Openbare orde en veiligheid.
Wat de SGP ook van belang vindt is de operationele sterkte van de politie. Nog steeds is er teveel vandalisme en criminaliteit. Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Het daadkrachtig aanpakken van straatterreur, overlast, geweld en criminaliteit vraagt om een zichtbaar, gezaghebbend en doortastend optreden van de politie. Helaas moeten we constateren dat ook op het nieuwe parkeerterrein bij Albert Heyn al weer vernielingen zijn aangericht.
Burgers balen terecht van dit grensoverschrijdend en normloos gedrag, dat sommige jeugdigen en volwassenen menen ten toon te moeten spreiden. Een uitdaging om dit te bestrijden.
In onze Beleidsbegroting bij het programma openbare orde en veiligheid lezen we de behartigenswaardige woorden dat plegers van vernielingen hard aangepakt worden en dat het college de kosten voor de veroorzaakte schade op de daders of hun ouders/verzorgers wil verhalen. Prachtige woorden, maar helaas moet onze fractie constateren dat we hier in de praktijk nog niet veel van hebben gezien. Een uitdaging voor verbetering.
7. Begroting 2011-2014.
Mevrouw de voorzitter, we hebben eind september het Collegeprogramma, voortkomend uit het coalitieprogramma van ChristenUnie, SGP, PvdA en CDA, in Het Debat besproken. We hebben toen met instemming opgemerkt, dat alle door de coalitiefracties ondertekende ambities vertaald zijn in één of zelfs vaak meerdere concrete actiepunten. In de 12 programma’s die de Beleidsbegroting telt, zien we opnieuw de diverse onderdelen uit het coalitie- en collegeprogramma terugko-men. Het zal duidelijk zijn dat we als SGP daar content mee zijn. De financiële kant biedt echter voor de toekomst een zorgelijk beeld, hoewel we voor het jaar 2011 er nog redelijk zijn uitgekomen. De bezuinigingen die nu concreet in de Programmabegroting zijn ingeboekt betreffen voornamelijk de eigen bedrijfsvoering van de gemeente voor zo’n half miljoen euro. Daarbovenop komen dan via raadsbesluiten een te genereren inkomstenpost uit buitenreclame van € 50.000,- en een verhoging van de OZB voor niet-woningen van € 250.000,-. Het is voor een ieder duidelijk dat met name de bezuinigingen in de Bedrijfsvoering de begroting van 2011 sluitend hebben gemaakt. Daarvoor van onze kant alle lof voor onze organisatie, die dat mogelijk heeft gemaakt. Van deze plaats ook onze dank aan allen die een bijdrage leverde bij de totstandkoming van de duidelijke begrotingsstukken. Helaas moest al bijna 96.000 euro van de reserve economische crisis worden ingezet om een materieel sluitende begroting te krijgen. De taakstellingen die ons wachten voor de begrotingen van 2012 t/m 2014 zullen veel visie en daadkracht vergen om oplopend nog tot zo’n 1,6 miljoen euro structureel aan bezuinigingen te komen in 2014. De taakstellingen moesten zelfs nog weer worden verhoogd door tegenvallende opbrengsten van de havengelden, een verhoogde bijdrage in de uitvoeringskosten van de RSD, tegenvallende bouwleges en het ramen van het investeringskrediet van het groenbeleidsplan als jaarlijkse last. Helaas hebben we zojuist bij de be-handeling van de Najaarsnota i.v.m. het verwachte tekort over 2010 voor een bedrag van 313.090 euro in moeten teren op de reserve economische crisis. Al met al is er genoeg reden om zeer alert te zijn op de ontwikkelingen die we tegemoet gaan. In ieder geval een grote uitdaging om er steeds tijdig en adequaat op in te spelen.
8. Verkeer en vervoer.
Het parkeren van vrachtwagens binnen onze gemeente is veilig gesteld zolang er binnen Rom-S geen reëel alternatief gevonden is in of nabij onze gemeente. Nogmaals willen wij er op aandrin-gen om dit onderwerp mee te nemen in het overleg met de provincie met betrekking tot de ontwikkeling van het “Oog”.
9. Kwalitatieve onderwijshuisvesting.
Wij vinden als SGP dat we ons als overheid moeten richten tot onze kerntaken. Kwalitatief onderwijs in passende huisvesting is daar een voorbeeld van. Wij zien daarom graag spoedig voorstellen tegemoet voor vernieuwing van de Koningin Wilhelminaschool en de Regenboogschool. In Boven-Hardinxveld zou in de planvorming meteen rekening gehouden moeten worden met het gymnastieklokaal. Wij roepen om terughoudend te zijn met aanvullende wensen en ambities, omdat dit wellicht direct gevolgen kan hebben voor de lokale lastendruk. Een uitdaging om die binnen de perken te houden!
10. Bouwen en Wonen.
De bouwontwikkelingen in de Blauwe Zoom vertragen mede door de economische crisis. Voor dit gebied ligt een beeldkwaliteitplan met als status “hoog”, gebaseerd op de economische omstandigheden van dat moment. Het lijkt ons niet verkeerd om dit plan nog eens tegen het licht te houden en waar mogelijk de ambities naar beneden bij te stellen om tot een lagere grondprijs te komen. Ook in dit kader is het goed om ook het aanbestedingbeleid opnieuw te bezien. Met het huidige beleid zijn voordelen te behalen, maar er zijn ook voorbeelden van de nadelen te noemen. Vanuit het ministerie van Economische Zaken worden op dit moment de voorwaarden en regels herzien om meer tot een betere prijs/prestatie verhouding te kunnen komen. Ook word er vanuit het ministerie zelfs geld en tijd vrij gemaakt om gemeenten hierin te ondersteunen. Maak er gebruik van, is ons advies!
11. Voorzieningen.
Het vraagstuk met betrekking tot voorzieningen houdt in onze gemeente al geruime tijd de gemoederen bezig. We willen graag opmerken dat we in onze gemeente rijk bedeeld zijn met allerlei voorzieningen. Zowel jongeren als ouderen krijgen volop kansen om mee te doen in de maatschappij. Dat neemt niet weg dat er aandachtspunten zijn. Soms dreigen mensen op een zijspoor te raken door een geestelijke of lichamelijke beperking. Alle initiatieven die erop gericht zijn deze mensen te helpen waarderen wij van ganser harte. Naast liefde tot God is de naastenliefde een groot goed in onze maatschappij. In de bijbel wordt in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan op treffende manier uitgelegd wie onze naaste is. De Samaritaan geeft in deze gelijkenis het goede voorbeeld aan de Joden.
12. Tot slot.
Tot slot, mevrouw de voorzitter, door de maatregelen om de staatsschuld te verkleinen, lijkt aantasting van het welvaartsniveau en/of voorzieningenniveau haast onvermijdelijk. Het gaat echter ook om diepere vragen die voor een christen relevant zijn. Zoals het fundamentele vraagstuk van de verdeling van de middelen tussen burgers. Het is dan goed om de overheid, juist in deze tijd van economische crisis, als een schild voor de zwakken te zien. Draagkracht is van belang. Het is ongewenst dat groepen mensen onder een sociaal minimum komen. Schrijnende situaties moeten zoveel als mogelijk is worden voorkomen, of het nu gaat over het leerlingenvervoer, over verstrekkingen in het kader van de WMO of over andere zaken.
In tijden van bezuinigingen zijn ook nog steeds de immateriële waarden in een samenleving van groot belang. De SGP zal dan ook altijd blijven wijzen op het belang van ethiek en bijbelse normen en waarden. Dan alleen zal het de burger werkelijk goed gaan, als rekening gehouden wordt met de geboden en inzettingen die de Heere ons in Zijn Woord voorhoudt.
Ik dank u wel.
Namens fractie SGP, Jan de Vos, voorziter