3 februari 2011

Beantwoording vragen inzake woninginbraken.

Tijdens De Ontmoeting van 27 januari heeft de burgemeester een presentatie gegeven over allerlei onderwerpen die met veiligheid te maken hebben. Aan de orde kwamen onderwerpen zoals veiligheidsregio, brandweer en politie. In haar toespraak ging de burgemeester in op de lessen die op bestuurlijk niveau getrokken worden uit recente gebeurtenissen zoals de branden met giftige stoffen in Moerdijk en Zwijndrecht. Verder heeft de burgemeester in haar presentatie antwoord gegeven op de vragen die onze fractie stelde met betrekking tot de vele inbraken die in ons dorp zijn geweest de afgelopen maanden. Uit deze antwoorden bleek dat er in 2010 60 inbraken zijn geweest en in 2011 tot nu toe 10. Het blijkt te gaan om een landelijk netwerk van inbrekers. De politie is de situatie zat en wil de zaak zo snel mogelijk oplossen. Soms worden dezelfde mensen 20 keer aangehouden tijdens surveillances met inbrekersgereedschap in bezit. De burgemeester gaf aan dat inbraken een grote impact hebben op het veiligheidsgevoel en dat het daarom grote prioriteit heeft om inbraken op te lossen. Ze riep iedereen op om aangifte te doen van inbraken en alert te zijn op verdachte gebeurtenissen.

De SGP is blij dat is aangegeven dat het oplossen van inbraken grote prioriteit heeft. Dat mensen soms 20 keer gepakt worden met inbrekersgereedschap zonder dat er iets tegen deze mensen gedaan wordt is onacceptabel. De politie moet wettelijke mogelijkheden krijgen om hiertegen op te treden. Op dinsdag 1 februari bereikte ons het bericht dat er arrestaties zijn verricht. Dankzij een oplettende bewoner zijn in Hardinxveld-Giessendam op 1 februari inbrekers op heterdaad betrapt. De politie onderzoekt momenteel of deze twee mensen betrokken waren bij eerdere inbraken in het dorp.

Arjan Meerkerk, SGP raadslid