17 december 2010

Beantwoording vragen SGP over geluidsoverlast Betuweroute in de raad.

In Het Debat van de gemeenteraad van donderdagavond 16 december stond de “Behandeling van de door de SGP ingediende schriftelijke vragen en antwoorden over de geluidsoverlast van de Betuwelijn” op de agenda. De SGP heeft in het Debat nog eens nadrukkelijk naar voren gebracht dat de klachten van bewoners over de geluidsoverlast serieus moeten worden genomen. De SGP deed een oproep aan de andere fracties, om evenals de SGP, hun landelijke vertegenwoordigers in Den Haag op te roepen om de problematiek aanhangig te maken. De steun van de politiek in de 2e Kamer is belangrijk, geïnspireerd door de lokale partijen (de T@B is uiteraard niet vertegenwoordigd in Den Haag).

Wethouder Boerman toonde zich in elk geval duidelijk bewust van de problemen en zal de kwestie nadrukkelijk volgen en zo nodig in actie komen als Keyrail bepaalde afspraken niet zou nakomen. De gemeente beraadt zich nog of en hoe zij bij de geluidsmetingen betrokken moet worden.

In Het Debat wees fractievoorzitter De Vos nog op het feit dat het bij de geluidsoverlast niet alleen over de gemiddelde geluidsnorm zou moeten gaan (die overigens veel hoger is dan normale geluidsnormen), maar dat met name ook de piekgeluiden bijzonder storend zijn voor de bewoners en dat daar zeker aandacht voor gevraagd moet worden.

Voor de geïnteresseerden en voor de volledigheid, klik hier voor het besprekingsverslag met Keyrail, d.d. 11-11-2010 te Zwijndrecht en klik hier voor de Open brief i.v.m. geluidsoverlast Betuwelijn, d.d. 16-12-2010 namens bewoners van Hardinxveld-Giessendam e.o., actiegroep “Geluidsoverlast Betuweroute Nee” aan de Minister van Infrastructuur en Milieu, mevrouw M. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus