29 september 2017

Begrotingswijziging 2017 Service Organisatie Jeugd ZHZ

In de raadsvergadering van 28 september 2017 heeft de gemeenteraad hun zienswijze gegeven en in te stemmen met de begrotingswijziging 2017 Service Organisatie Jeugd ZHZ. SGP raadslid Arie van den Berg bracht in Het Besluit het volgende naar voren:

Voorzitter,

De goede voortgang van jeugdzorg is voor de SGP een must. Er is van een toename van hulpvragen op het gebied van de jeugdzorg gebleken. Er werden ook daadwerkelijk meer jeugdigen geholpen. De grotere vraag om hulp heeft ook zijn financiële consequenties. Nu wordt aan ons een begrotingswijziging gevraagd, die er voor moet zorgen dat zij in de toekomst blijvend geholpen kunnen worden.

De oorzaken van de verwachte budgetoverschrijding zijn genoemd: Allereerst de afname van het budget voor jeugdhulp met 30% en de nog verder dalende rijksmiddelen in 2018. Die zorgen ervoor dat op dit moment de uitgaven aan zorgmiddelen doorgaan en op het gebied van preventie niets of weinig gebeurt. Maar ook de achterblijvende transformatie van de zorgaanbieders!

Voorzitter, de SGP is blij met de aandacht die het college daarvoor vraagt. Het is mooi om een zogenoemde “knoppennotitie” te hebben, die zegt dat wij kunnen bezuinigen door bijvoorbeeld de knop verbeterde aansluiting van Sociale Teams op de regionale zorgmarkt te gebruiken. Dan moeten we echter wel aan die knop kunnen draaien. En als het veranderproces bij de zorgaanbieders niet snel goed op gang komt, zou er volgende jaar weleens weer een beroep op ons kunnen worden gedaan. Dat maakt het allemaal wat ongemakkelijk omdat naar ik aanneem niemand van ons wil dat de jeugdzorg tekort schiet in de toekomst. De vraag werpt zich op of dit alleen ligt aan de traag verlopende transities en de veranderingen niet gaan opbrengen wat wij verwacht hadden of dat men toch teveel bezuinigd heeft vanuit de centrale overheid waardoor wij nu met tekorten kampen. Moeten wij dan de contacten die wij hebben met onze partijen in Den Haag niet gebruiken om voor meer budget te pleiten?

Tot slot. De argumentatie in dit raadsvoorstel om naast de begrotingswijziging in deze zienswijze de Service Organisatie ZHZ te vragen om met maatregelen te komen, die er voor zorgen dat wij beter grip krijgen op de zorgconsumptie, ondersteunen wij als SGP van harte. Ook monitoring en analyse om in de toekomst wel aan de knoppen te kunnen draaien is een goede zaak. Voorts de Service Organisatie ZHZ te vragen om in te zetten op de transformatie van zorgaanbieders vinden wij terecht. Voorzitter, de SGP kan instemmen met voorliggend raadsbesluit.

Ik dank u,
Arie van den Berg, raadslid SGP