3 oktober 2016

Beleidsnotitie Integratie en participatie vergunninghouders

Stemverklaring raadsvoorstel "Beleidsnotitie Integratie en participatie vergunninghouders Hardinxveld - Giessendam" zoals uitgesproken door Jan Noordzij, raadslid namens de SGP, tijdens de vergadering van 29 september 2016:

Stemverklaring

Dank u wel voorzitter. Ook de fractie van de SGP kan instemmen met het voorliggende raadsvoorstel. Met dit raadsvoorstel wordt een meer dan adequate invulling gegeven aan de raadsbreed ingediende motie waarin het college werd verzocht een integratienota op te stellen. Het uitgangspunt dat statushouders die in onze gemeente gehuisvest worden zo snel mogelijk zelfstandig, volwaardig en gezond mee gaan doen in onze samenleving wordt hiermee onderstreept.

Ook wil ik de positieve betrokkenheid van de maatschappelijke partners, waaronder de Werkgroep Kerk en Vluchteling, bij de totstandkoming van de integratienota niet onbenoemd laten. Dit komt een succesvolle implementatie van deze notitie ten goede.

De Bijbel roept ons op om goed te zijn voor vluchtelingen. Ook leert de Bijbel ons dat vluchtelingen rechten en plichten hebben. Integratie van statushouders vraagt daarom een inspanning van twee kanten. Onze samenleving kan alleen functioneren als iedereen die zich hier wil vestigen meedoet en de basisprincipes van de Nederlandse samenleving respecteert. De maatschappij biedt veel mogelijkheden en voorzieningen die van grote waarde zijn voor individuele burgers, maar verwacht daar ook iets voor terug. Deze uitgangspunten zien wij terug in de integratienota.

Nu moet echter de daad bij het woord worden gevoegd. Dit kan bijvoorbeeld concreet  gemaakt worden door in goed overleg met de betrokken instanties met enkele raadsleden een actieve bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld een taalcafé.

Dank u wel.