26 september 2014

Beleidsrijk Regionaal Transitie Arrangement.

Op 25 september 2014 werd in de gemeenteraad tijdens " het Debat"  Het Beleidsrijk Transitie Arrangement Jeugdhulp Zuid-Holland Zuid besproken. Namens de SGP voerde burgerlid Arie van den Berg het woord, hij bracht o.a. het volgende in:

Bijdrage Debat over Beleidsrijk Regionaal Transitie Arrangement

Voorzitter, Allereerst willen wij onze dank uitspreken aan betrokken medewerkers voor de prestatie die is geleverd om te komen tot het punt waar wij nu zijn aangekomen, het Beleidsrijk Regionaal Transitie Arrangement ZHZ (BRTA). Het laat zien hoe betrokken een ieder van ons is op de zorg voor onze jeugdigen. De gebrokenheid in onze maatschappij op velerlei gebied, maakt het noodzakelijk dat wij zorginstellingen nodig hebben. Kinderen zijn een gave van onze Schepper. Het is een grote verantwoordelijkheid hen met alle nodige geestelijke en lichamelijke zorg te verzorgen. De verantwoordelijkheid voor die zorg ligt naar mening van de SGP in eerste instantie bij de ouders. Daar waar die er echt niet meer uitkomen en hulp vanuit hun eigen netwerk de zorg niet meer aankan, moet een beroep op professionele zorg gedaan kunnen worden. Nu de gemeenten per 1 januari a.s. verantwoordelijk worden voor de zorg aan de jeugd, vindt de SGP dat er alles aan gedaan moet worden om te zorgen voor continuïteit in de zorg. Daarbij moet ook aandacht worden gegeven aan maatregelen en voorlichting die zorg kan voorkomen. De weg die nu tezamen met 16 andere gemeenten binnen ZHZ is ingeslagen is dan ook een goede weg naar onze mening. De kaders binnen het beleidsplan jeugdhulp zoals deze in de Ontmoeting van j.l. 18 september ook werden toegelicht geven naar mening van de SGP voldoende houvast voor de toekomst. Als raad zijn wij daar naar onze mening gezamenlijk verantwoordelijk voor. Er mogen geen jongeren tussen wal en schip geraken en daar dient een goed vangnet voor te zijn. Daarom vragen wij van de wethouder te zorgen voor een zo frequent mogelijke informatie over de voortgang van zaken in de toekomst. Het liefst ziet de SGP een informatie over de voortgang per kwartaal.

Toch heeft de SGP nog wel een aantal zaken waar zij expliciet aandacht voor wil vragen. In het betoog van de heer Abbema werd duidelijk dat de budgetbewaking binnen de pilot nog niet echt bij de Jeugdteams op het netvlies stond. Natuurlijk gaat het hier om een proces dat is helder. Hierbij is de slogan: Zorg bieden, zo zwaar als nodig en zo licht als kan, erg belangrijk. Daar staat de SGP volledig achter. Om dat te verwezenlijken is een goede budgetbewaking door de raad van belang.

De SGP mist nog teveel de aandacht voor contacten met diaconieën, predikanten, kerken, huisartsen, scholen enz. De SGP wil hier met nadruk op wijzen omdat er naar onze mening veel kansen liggen.Ook willen wij erop wijzen dat de gewone burger in de straat moet weten wat hem of haar te wachten staat. Een goede communicatie is daarom van groot belang. Deze is al opgang gekomen heb ik in het Kompas gezien. Dit vraagt echter wel blijvende aandacht.

Voorts wil de SGP nogmaals benadrukken dat de zorg die geboden wordt, moet passen binnen de identiteit en opvattingen van de hulpvrager. Wij hebben binnen  onze gemeente een aanzienlijk christelijk volksdeel. Hier dient in de samenstelling van het sociaal wijkteam rekening mee te worden gehouden.

Voorzitter, de SGP spreekt de wens uit dat God de Heere Zijn zegen wil verbinden aan al het werk dat reeds is gedaan en ook aan wat nog moet gebeuren.

Ik dank u

Arie van den Berg, burgerlid SGP