19 mei 2011

Bepalen bezuinigingsmogelijkheden.

Tijdens "Het Debat" van 19 mei 2011 werden onderdelen besproken waarop mogelijk bezuinigd zou kunnen worden. Vooraf had iedere fractie de gelegenheid te verwoorden welke kant het met de bezuinigingen op zou moeten.

Onderstaand de inbreng van de SGP door fractievoorzitter Jan de Vos.

Mevrouw de voorzitter,

De kredietcrisis en daarmee de economische crisis in ons land hebben en krijgen een grote impact op de gemeentelijke huishouding. Mede door de bezuinigingen op de rijksbegroting nemen de gemeentelijke inkomsten stevig af. De bezuinigingstaakstelling voor onze gemeente tot en met 2015 beloopt thans ruim een miljoen euro. De komende tijd zal overigens nog duidelijk moeten worden wat de decentralisatie van het takenpakket van het Rijk naar de gemeenten verder nog voor onze financiën betekent. Dat zit nog niet in onze taakstelling verwerkt. De eerste signalen van de Avelingen Groep zijn bepaald zorgelijk te noemen. In een eind april verschenen brief van het Dagelijks Bestuur aan het Algemeen Bestuur van de Avelingen Groep wordt becijferd dat de financiële gevolgen voor onze gemeente t/m 2015 wel eens tot een hogere bijdrage van zo’n 300.000 euro kan oplopen. En wat heeft de RSD voor ons nog in petto voor de komende jaren?
De SGP vreest dat de financiële zorgen eerder toe- dan af zullen nemen, ondanks de gelukkig wat optimistischer uitkomsten van de meerjarige ontwikkeling van de Algemene Uitkering uit het gemeentefonds t.o.v. eerdere daarover verschenen circulaires. Mondiaal blijft ook de economische situatie in landen als Ierland, Griekenland en Portugal zeer zorgwekkend en niemand kan nog voorzien welke narigheid dat eventueel nog met zich mee zal brengen, ook voor ons land. De Europese munt blijft in ieder geval nog behoorlijk onder druk staan. Er zijn dus redenen genoeg om te snijden in ons uitgavenpatroon willen we het hoofd boven water houden. Om het voorzieningenniveau zoveel mogelijk te kunnen handhaven en een bovenmatige stijging van gemeentelijke belastingen te voorkomen, ontkomen we er niet aan een zwaarder beroep te doen op de medeverantwoordelijkheid van burgers, instellingen, verenigingen en wat dies meer zij. Op zich strijdt dat niet met het gedachtegoed van de SGP, mits de overheid het schild voor de zwakkeren kan blijven. Door de omvang van de bezuinigingen, waarvoor we als gemeente staan, ontstaan hier en daar dilemma’s. De crisis legt echter ook de grenzen van de overheidsbemoeienis bloot. Waarvoor moet de overheid wel en waarvoor niet perse verantwoordelijk zijn of blijven?

In het voortraject, dat we doorlopen hebben, om te bepalen waar in onze gemeente de mogelijkheden liggen om te bezuinigen is er een uitgebreide scan gemaakt van onze begroting. Op diverse clusters, zoals bestuur, voorzieningen bevolking, bebouwing en omgeving, openbare ruimte e.d. is onderzocht waar er wel of niet bezuinigd kan worden, wat wel of niet tot de wettelijke taken van de gemeente behoort. Een en ander is uitgebreid in een rapport voor de gemeenteraad neergelegd. Onze welgemeende dank voor het uitstekende werk dat is verricht. We hebben heel veel input ontvangen, waaruit onze financiële positie is af te leiden t.o.v. vergelijkbare gemeenten en t.o.v. landelijke normen. Op de verschillende takenpakketten van de gemeente is tevens gekeken of onze gemeente daar vergelijkenderwijs veel of weinig aan uitgeeft. Dat alles maakte een afweging financieel gezien in ieder geval gemakkelijker. Iedere partij zal daarbij echter ook eigen politieke afwegingen maken.

De SGP-fractie heeft in een serieuze poging en rekening houdend met het cijfermateriaal wat ons is aangereikt, een realistische invulling willen geven aan de bezuinigingsopdracht om in een matrix de bedragen bij de diverse onderwerpen in te vullen tot een totaalbedrag t/m 2015 van structureel 1,25 miljoen euro. We beseffen maar al te goed dat we van de wind niet kunnen leven en we de tering naar de nering moeten zetten. Bezuinigen is niet het leukste werk van een politicus, maar in de situatie van heden wel een zeer noodzakelijke.

De uitgangspunten die we o.a. gehanteerd hebben zijn: realisme, evenwichtigheid en doelmatigheid. Een aantal onderwerpen t.a.v. het bezuinigen hebben we in de matrix van het predicaat “niet uitvoeren” voorzien, zoals: het gemeentelijk minimabeleid, lijkbezorging, veerdiensten en cameratoezicht Damstraat.
Een substantieel aantal onderwerpen hebben we voorzien van het predicaat “Bespreekbaar, uitwerken”. Dat betekent voor onze fractie niet meer en niet minder, dat wij het van groot belang vinden dat het college van b&w die onderwerpen verder uitdiept en de plus- en minpunten van een bezuiniging op die betreffende onderwerpen in een duidelijke rapportage met o.a. de financiële, maar ook andere consequenties, ons zal doen toekomen. Op dat moment wordt het pas echt duidelijk in hoeverre de beoogde bezuiniging werkelijk haalbaar is en door onze fractie uiteindelijk ook echt gedragen kan worden.

Zwembad
Een flinke bezuiniging zou te bereiken zijn bij sluiting van het zwembad. Dat doe je natuurlijk niet zomaar. De SGP is er zich ten volle van bewust dat dit nogal wat betekent.
Daarom is de SGP ook alleen maar voor sluiting als aan drie voorwaarden wordt voldaan, nl.:

1. Compensatie in de tarieven bij andere (duurdere) zwembaden in de directe omgeving, met name bij meerdaagse badenkaarten en abonnementen.
  2. Overgang van personeel naar ander(e) zwembad(en) en
  3. Kwalitatief gelijkwaardige zweminstructielessen, waar we namelijk heel sterk in zijn.

Bij algehele sluiting wordt ingeschat dat er jaarlijks € 507.000,- wordt bespaard. De SGP zegt, dat om aan de door haar gestelde voorwaarden te voldoen er max. € 107.000,- beschikbaar gesteld kan worden, zodat de bezuiniging structureel € 400.000,- per jaar oplevert.

Subsidies & WMO
De SGP-fractie heeft gemeend een aantal zaken onder één noemer te brengen en dezelfde bezuiniging toe te passen onder het motto van gelijke monniken, gelijke kappen.
Zo zijn wij bijvoorbeeld van mening dat op alle subsidies, die worden gegeven een korting zou moeten worden toegepast van 10%, te realiseren in twee stappen van 5%.
Hier vallen o.a. het Sociaal Cultureel Werk, Maatschappelijke begeleiding en advies (IGO), Vorming en Ontwikkelingswerk (TOON), Kunst en Overige recreatieve voorzieningen onder.
Het brede pakket van de WMO zou naar onze mening moeten worden bezien met de uitgangspunten als doelmatigheid, efficiëntie en het heffen van een eigen bijdrage. Het gaat dan met name om huishoudelijke verzorging, woningaanpassingen en vervoersvoorzieningen. Wij geloven dat een aanzienlijke besparing kan worden gerealiseerd als betrokken partijen met deze uitgangspunten in het hoofd om de tafel gaan zitten. Daarbij  geldt dan tevens dat met name de minder draagkrachtigen en kwetsbaren zoveel mogelijk moeten worden ontzien en dus de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.

Leefomgeving
Vergeleken met al het vergelijkingsmateriaal scoort onze gemeente t.a.v. het openbaar groen als goedkoop. Bijstelling van het kwaliteitsniveau zal o.i. slechts met grote omzichtigheid moeten gebeuren. Het aanzien van de gemeente is van groot belang en we willen hier dan ook slechts sober bezuinigen. Een zelfde belang zien we als SGP-fractie ook ten aanzien van onderhoud c.q. kwaliteitsniveau voor wegen, straten en pleinen. Het lijkt ons niet realistisch om hier tonnen op te bezuinigen, tenzij je in vergaande mate de leefomgeving wil aantasten. De SGP kiest daar niet voor en vindt de leefomgeving van groot belang. Iedere burger van groot tot klein vindt zijn eigen leefomgeving van essentieel belang en stelt prijs op een goed onderhoudsniveau. Bovendien komt de gemeente zich zelf altijd weer tegen als ze op onderhoud gaat bezuinigen. In de praktijk gaat het alleen maar meer kosten, omdat het vroeg of laat toch altijd weer aangepakt moet worden. Dat schiet dus bepaald niet op. Integendeel!

Mevrouw de voorzitter, onze tien minuten zullen ongetwijfeld om zijn. Enkele voor de SGP belangrijke zaken heb ik vermeld. Overige zaken en details staan in de matrix. Ik dank u wel!

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP

Klik hier voor de ingevulde bezuinigingsmatrix door de SGP.

Klik hier voor deze bijdrage in PDF.