13 april 2011

Bezoek nieuwe gemeentewerkplaats.

Op zaterdagochtend 9 april j.l. was er voor de raadsleden gelegenheid de nieuwe gemeentewerkplaats te bezoeken, deze werkplaats verkeerd op dit moment in de afbouwfase. Tijdens deze bijeenkomst waren ook de architect en de directeur van aannemer Staton aanwezig. De bijeenkomst was vooral bedoeld om voor de raadsleden de verbinding te leggen tussen besluit enerzijds en de voortgang in de realisatie anderzijds. Of wel theorie en praktijk verbinden.

Nadat wethouder Theo Boerman iedereen een hartelijk welkom heeft geheten, geeft hij vervolgens een korte impressie van het tot stand komen van de nieuwe gemeente-werkplaats. Hij memoreerde o.a. dat er in de vorige raadsperiodes raadscommissies waren, één daarvan was de commissie Grondgebiedszaken. Destijds is genoemde commissie op bezoek geweest bij de oude gemeentewerkplaats. Toen is geconstateerd dat die abominabel is.

Nu was dat al lang bekend. Zo’n 25 jaar geleden al. Het gebouw is slecht, niet functioneel, voldoet niet aan arbo eisen, de  arbeidsinspectie heeft zich zeer kritisch uitgelaten, milieutechnisch voldoet het van geen kant enz, enz. Er zijn dan ook veel plannen gemaakt. Van allerlei verbouwplannen tot en met nieuwbouw aan de Sluisweg. Steeds is dat bij plannen gebleven of werden de plannen wegbezuinigd. Toen wethouder Boerman 2006 aantrad  beloofde hij het personeel dat er een nieuwe werkplaats zou komen. Het besluit daartoe is genomen in de laatste raadsvergadering van de vorige raadsperiode, februari  2010. Oude werkplaats met brandweerpost verkopen en een nieuwe werkplaats en brandweerpost bouwen.

Voor het ontwerp is een prijsvraag uitgeschreven. Die gewonnen is door architectenbureau Roos en Ros uit Oud-Beijerland. De vraag was een modern functioneel ontwerp. Onderhoudsarm. Het principe van duurzaam bouwen volgens de B- norm toepassen. Rekening houden met een verscherpte Energie Prestatie Coëfficiënt. Dat alles vergde duurzame energiemaatregelen.

Op energiegebied is er een grijswater circuit gerealiseerd. Er worden twee windmolens geplaatst. E is wordt warmte en koeling gehaald uit de diepere grondlagen met behulp van een warmtepomp. De architect is er in geslaagd een prima ontwerp te maken. Voor de praktische indeling is er optimaal gebruik gemaakt van de kennis en adviezen van onze medewerkers. Zij hebben dus een belangrijke inbreng gehad in de indeling etc.

Het werk is door een openbare aanbesteding gegund aan STATON uit Werkendam. De bouw is voorspoedig verlopen en de samenwerking tussen partijen verloopt prettig. Oplevering staat gepland voor mei dit jaar. Aldus wethouder Boerman.

Na deze uiteenzetting werden de raadsleden rondgeleid door het gebouw en het buitenterrein door o.a. gebouwenbeheerder Bob Proper.

Voor foto’s van de gemeentewerkplaats tijdens het bezoek klik hier.