4 maart 2011

Bezuinigingen Logopedie.

In december 2010 voerden wij als fractie een gesprek met mevrouw L. Snoep, logopediste van de Logopedische Dienst Kring Sliedrecht en gevestigd aan de Bellefleur in Hardinxveld-Giessendam. In dit gesprek spraken wij over de meerwaarde van een koppeling tussen screening van kinderen op taalachterstand en het hier direct aan koppelen van begeleiding van kinderen met achterstanden. De SGP-fractie heeft toen haar waardering uitgesproken voor het werk van de logopedie. De gemeenteraad heeft eerder besloten een forse bezuiniging door te willen voeren op de logopedie. In het gesprek bleek dat er bezuinigingsmogelijkheden zijn, ook binnen de Logopedische Dienst Kring Sliedrecht.

Onlangs hebben wij van mevrouw Snoep vernomen dat er inmiddels contacten zijn geweest tussen haar (en haar collega's) en wethouder Eelke Kraaijveld. De wethouder heeft hierin toegezegd dat hij de logopedisten wil betrekken bij het proces van bezuinigingen. Wij zijn blij dat dit contact tot stand is gebracht. De SGP zal bij de wethouder een vinger aan de pols houden met het oog op het realiseren van de bezuinigingen. Logopedie is weliswaar geen formele wettelijke taak, maar is wel van belang in het kader van preventieve jeugdgezondheidszorg. Daarom moet er zorgvuldig worden bekeken of logopedie op een goedkopere manier behouden kan blijven.

Arjan Meerkerk, SGP raadslid

Afsluiten