1 november 2013

Bijdrage in "Het Debat" van 31-10-2013 t.a.v. Visie uitgangspunten sociaal domein regio AV.

Voorzitter, het is vandaag hervormingsdag. Op 31 oktober 1517 sloeg Maarten Luther 95 leerstellingen voor de kerk op de deur van de Slotkapel in Wittenberg. Het was een oproep om de leer van de kerk te zuiveren. Luther geloofde dat je niet in de hemel kunt komen door goed werk te doen maar alleen door de genade van God. Het werd Luther niet in dank afgenomen. Hij is al snel uit de kerk geplaatst en werd vogelvrij verklaard. Iedereen die wilde mocht hem doden.

Vanavond spreken wij als raad over een hele andere hervorming. Maar het is in de ogen van de SGP ook wel degelijk een enorme hervorming. Het rijk kan de zorgkosten niet langer beheersen en gooit de ene na de andere taak over de schutting naar gemeenten. Dat gaat gepaard met efficiencykortingen van minstens 10% naar soms het volledig schrappen van budgetten voor taken die nu voor 100% worden uitgevoerd. Een enorme opgave waar we voor staan.

De SGP is van mening dat we deze taak niet voor onze rekening kunnen nemen als we doorgaan op de manier zoals het rijk dat tot nu toe heeft gedaan. We zullen dus een omslag, hervorming of transitie moeten bereiken. En wel zodanig dat het niet ten koste gaat van de mensen die het echt nodig hebben. Nu zijn dat natuurlijk altijd hele mooie woorden waar iedereen het mee eens is. Dat is ook zo met deze visie. Wij zijn het hier van harte mee eens! Er staan veel goede dingen in deze visie.

Maar we moeten een stap verder proberen te komen! We zullen moeten zeggen waar het op staat? Hoe bereiken we een hervorming? Mensen moeten meer uitgaan van de eigen kracht staat in deze visie. Mensen doen wat ze nog wel kunnen. Dat betekent niet dat iemand die nog maar nauwelijks kan lopen gedwongen wordt om toch stuk te gaan lopen. Wat betekent uitgaan van de eigen kracht dan? Het betekent er vertrouwen in hebben dat mensen zelf voor voorzieningen kunnen en zullen zorgen die zij nodig hebben. Het betekent dat mensen die voldoende te besteden hebben geen beroep doen op de overheid. Het betekent primair dat mensen voor elkaar zorgen in plaats van een kille, anonieme en onzichtbare overheid via een loket. Juist dan wordt de overheid weer het schild of zo u wilt het vangnet voor de zwakken. Dat kan worden vormgegeven via de sociale netwerken. Als een probleem voor vrijwilligers, mantelzorgers, familieleden of buren te complex is dan is de gemeente daar om mensen te steunen. Dat is best een ingrijpende hervorming voorzitter! Maar de SGP is er van overtuigd dat er een positieve bijvangst in de zin van minder individualisme en meer sociaal contact als we dit weten te bereiken.

Voor onze fractie zijn de volgende punten van groot belang bij de verdere uitwerking:
1. Communicatie. Laten we helder zijn in wat mensen wel en niet van de overheid kunnen verwachten. Ook communicatie met sociale netwerken over mogelijkheden om samen te werken met de gemeente.
2. Keuzevrijheid. Mensen die professionele zorg nodig hebben worden het beste geholpen als ze kunnen kiezen voor een instelling die bij hun identiteit past. Dan voorkomt zorgmijding en dus ook hogere kosten op een later moment.
3. Bestuurlijke legitimatie. Het sociale domein kan wat ons betreft in een efficiënte en effectieve regionale organisatie worden vormgegeven. Maar we willen daar wel graag politieke invloed op kunnen uitoefenen. Vanavond is amenderen eigenlijk onmogelijk omdat we dan een Babylonische spraakverwarring zullen krijgen. Bij de verdere uitwerking willen we graag als raad op het proces van aanbesteding, inkoop van zorg etc. piketpaaltjes kunnen slaan. Wat de SGP betreft wordt daar de komende tijd via een werkgroep vanuit onze raad een voorstel voor ontwikkelt op regionaal niveau.

Ik dank uw wel!

Arjan Meerkerk, raadslid SGP