7 februari 2024

Bouwen en bouwen naar behoefte!

Column van wethouder Arjan Meerkerk zoals verschenen in "Het Kompas" van 6 februari 2024:

Onlangs kreeg ik de portefeuille bouwen, wonen en ruimtelijke ordening toebedeeld door het college. Een mooie en stevige klus. Ik voer veel gesprekken met ontwikkelaars, woningcorporatie, regio en provincie over de opgave die wij hier hebben. Bij projectontwikkeling is het zaak om samen een koers uit te stippelen en daar met volharding aan te werken. Woningbouw is zaak van lange adem. De woningen die vandaag in Hardinxveld-Giessendam worden gerealiseerd zijn qua planvorming de meeste gevallen meer dan 10 jaar oud.

De prijzen van woningen stegen in 2023 in Hardinxveld-Giessendam bovengemiddeld. De gemiddelde woning in het vierde kwartaal van 2023 was meer dan 10% duurder ten opzichte van een jaar eerder. Een gemiddelde woning kost nu 390.000 euro. Dat kan niet iedereen betalen en het geeft aan dat er nood is op de woningmarkt. Niet voor niets benadrukken zowel provincie als rijk dat het belangrijk is dat er betaalbare woningen worden gerealiseerd. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Iedereen voelt aan dat het onmogelijk is om zo lang vooruit te kijken in woningbouwprogrammering. De woonbehoefte is continu aan verandering onderhevig. In de eerste helft van 2024 voeren we regionaal een woonbehoefteonderzoek uit. Dat geeft ons zicht op kansen om in toekomstige plannen zo goed mogelijk in te spelen op de specifieke woonbehoeften. Die kansen zullen we zo veel mogelijk vertalen naar ons lokale woonbeleid.

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat er wordt gebouwd in Hardinxveld-Giessendam? Het is nodig zodat jongeren een passende stek kunnen vinden om te wonen in het dorp waar zij geboren en getogen zijn. Hier vinden we de menselijke maat, fijn contact met de buren en een bloeiend sociaal netwerk. Verder is woningbouw belangrijk om voldoende mensen beschikbaar te houden die het werk kunnen doen in de regio. Daarnaast is woningbouw belangrijk om lokale voorzieningen richting de toekomst in stand te houden. Zo kunnen we ons dorp bloeiend en vitaal houden.

Daarom: Samen krachtig voortbouwen! Ook in de hernieuwde samenstelling van het college van B&W met onze nieuwe collega Christa Hendriksen. Wij zijn graag dienstbaar aan de inwoners.