18 december 2021

Burgerparticipatie

Op donderdag 16 december 2021 werd in het debat en besluit het nieuwe participatieplan besproken. Woordvoerder voor de SGP was raadslid Arie van den Berg. Hieronder volgt zijn bijdrage in het debat:

Voorzitter,

Burgerparticipatie is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Is er in 2013 begonnen met “Samen denken en samenwerken”. Er ligt nu een volgende stap voor ons in het participatieplan “Participatie blijven we leren”. Dat leren geldt zowel voor de gemeente als haar inwoners.

Er ligt naar de mening van de SGP een mooi participatieplan voor ons. Duidelijk wordt daaruit dat er is geluisterd naar de aanbevelingen die zijn gedaan door de rekenkamer. Er is geëvalueerd en zaken zijn tegen het licht gehouden. Helder wordt verwoord wat participatie precies is en ook waarom het van belang is. Tevens voldoen wij aan de wettelijke verplichting bij bijvoorbeeld ontwikkelingen rond Omgevingswet en de Energietransitie.

Uit het plan blijkt verder als doel, het verbeteren van het  imago van de gemeente. Er wordt straks gemonitord bij trajecten en evaluatie wordt een standaard onderdeel van de participatie. Naast een participatieladder waarbij voor ieder traject gekeken kan worden welke trede het meest geschikt is, is er ook een gereedschapskist met daarin het nodige gereedschap, maar ook ruimte om nieuw gereedschap toe te voegen. Ook wordt duidelijk dat participatie alles van doen heeft met onderling vertrouwen. Binnen een participatietraject moeten de participanten elkaar kunnen vertrouwen. Dat is de basis naar de mening van de SGP. Kortom er ligt een veelbelovend participatieplan waaruit blijkt dat het rekenkamerrapport serieus is genomen.

Om direct maar in te gaan op het amendement van fractie Philippo dat zullen wij als SGP fractie niet steunen. De aanvulling die de fractie Philippo daarbij wil vinden wij veel te ver gaan. Het voorliggend participatieplan is voor ons helder en duidelijk. Ook de motie van de PvdA zullen wij niet steunen. Wij vinden als SGP dat we ons dan teveel gaan begeven in de uitvoering die bij het college ligt. Op projectbasis wordt dit trouwens al opgepakt vanuit de organisatie. Er wordt dus al invulling aan gegeven. Goede communicatie is daarbij van groot belang. Voorzitter de SGP steunt het voorliggend participatieplan “Participatie blijven we leren” en is tevens akkoord met de intrekking van de nota “Samen denken en samen werken uit 2013.

Ik dank u,

Arie van den Berg, raadslid SGP