11 mei 2012

Buurttoezicht in Hardinxveld-Giessendam.

Tijdens de fractievergadering op 10 mei bezochten een drietal initiatiefnemers van Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam onze fractie. De heren Koppelaar, de Haas en Pater hebben een bevlogen toelichting gegeven op het ontstaan, de organisatie en doelstelling van het initiatief. De SGP-fractie heeft volop de gelegenheid gekregen om vragen te stellen en heeft haar waardering voor Buurttoezicht uitgesproken. Verder is afgesproken dat de leden van de SGP-fractie een keer mee op stap gaan om zelf te ervaren hoe belangrijk dit werk is. Wij steken dit particuliere initiatief graag een hart onder de riem!

In 2009 is het Buurttoezicht ontstaan als gevolg van de inbraakgolf die toen in onze gemeente speelde. In 2010 is samenwerking gezocht met de gemeente. Gelukkig is het initiatief goed opgepakt door de gemeente zoals blijkt uit medewerking van de gemeente in de vorm van het ter beschikking stellen van folders, reflecterende hesjes en telefoonfaciliteiten. De publiciteit die hieruit volgde veroorzaakte een groei van het aantal vrijwilligers. In samenwerking met de politie is het voetjesproject opgepakt wat bedoelt is om mensen alert te maken op de consequenties van het niet (goed) sluiten van ramen en/of deuren. De gemeente voorziet de vrijwilligers van een weerbaarheidstraining. Verder is op verzoek geregeld dat vrijwilligers een verzekering vanuit de gemeente krijgen voor de tijd dat zij hun diensten lopen. Er wordt momenteel gewerkt aan een pas waarmee de mensen van buurttoezicht zich kunnen legitimeren. Mensen zijn herkenbaar aan gele hesjes. Momenteel wordt bekeken of de gele hesjes kunnen worden vervangen voor blauwe hesjes om de herkenbaarheid te bevorderen.

Ook met de politie is er sprake van een goede samenwerking. Mensen hebben de mogelijkheid om bij de politie te melden dat ze met vakantie gaan. De politie geeft dit vervolgens weer door aan Buurttoezicht zodat er extra alertheid kan worden gereageerd op verdachte situaties. Op verzoek van de politie is Buurttoezicht verschillende keren ingezet op de markt en in het centrumgebied in verband met zakkenrollers die daar actief waren. Buurttoezicht probeert elke avond een ronde te maken door de wijken in de Peulen en Wielwijk. Daarbij worden ook meldingen van kapotte lantaarns, prullenbakken en overige vernielingen gesignaleerd en gemeld bij de politie of gemeente. In totaal zijn er ruim 20 vrijwilligers betrokken bij het Buurttoezicht. Door middel van een spreekuur in Albert Heijn, internet en huis-aan-huis flyers probeert Buurttoezicht haar vrijwilligersbestand verder uit te breiden. Buurttoezicht zou graag de dekking uitbreiden naar andere wijken zoals Westwijk en Boven-Hardinxveld. Inmiddels is het initiatief vanuit onze gemeente overgewaaid naar Sliedrecht.
De SGP-fractie spreekt graag haar waardering uit voor deze bevlogen en betrokken groep vrijwilligers. Het verdient alle lof dat er goed wordt samengewerkt met zowel politie als gemeente. Wij danken alle vrijwilligers die met dit initiatief bijdragen aan de veiligheid in de buurt. Héél graag roepen wij ieder op om dit initiatief te ondersteunen! Dit kan door bijvoorbeeld één uur per week mee te lopen in de eigen leefomgeving.

Meer informatie kunt u vinden op de website www.buurttoezichthg.nl.

Arjan Meerkerk, raadslid SGP