1 juni 2013

CDA-motie kanteling WMO.

Het CDA heeft een motie ingediend om van het voordelige resultaat 2012 € 100.000,- in een bestemmingsreserve Kanteling WMO te storten. De SGP is niet akkoord gegaan met deze motie.

De SGP staat voor een rechtvaardige en sociale uitvoering van de WMO (huishoudelijke verzorging, vervoer en voorlichting). Het CDA voert in haar overwegingen aan dat het gaat om zwakkeren in de samenleving. De SGP vindt dat de WMO zowel organisatorisch als financieel beheersbaar moet blijven en wat we nu zien gebeuren is dat er jaarlijks tienduizenden euro’s structureel bij geraamd moeten worden in de begroting. De uitvoering wordt een dermate grote en onoverzichtelijke organisatie, dat het de vraag is of het geld wel echt daar terecht komt waar dat het meest nodig is. Er zal daarom aan de aanbodzijde van de WMO kritischer gekeken moeten worden wie er wel of geen recht hebben op hulp. Alleen als we dat kritischer gaan bekijken kunnen we de WMO beheersbaar houden en inzetten voor echt zwakkeren in de samenleving.

Wij betitelen niet iedere burger die een beroep doet op de WMO als een sociaal zwakkere. Blijkbaar doet het CDA dat wel! Daarbij komt dat het College geld wilde bestemmen voor de ruimtelijke ontwikkelingen. Van dit geld kan in de toekomst bijvoorbeeld de ontwikkeling van de Regenboogschool in Boven-Hardinxveld ter hand genomen worden. Een wens die al jaren raadsbreed wordt uitgesproken. Een investering in de toekomst van jonge mensen en een investering in ontwikkeling van Boven-Hardinxveld. De gemeenteraad besloot daarom (met uitzondering van het CDA) niet in te stemmen met deze motie.

Arjan Meerkerk, raadslid SGP