24 februari 2012

Coalitiepartijen CU, PvdA, CDA en SGP dienen Motie van treurnis in t.a.v. bomenkap Peulenlaan.

Op donderdag 23 februari 2012 was het onderwerp “Bomen Peulenlaan” geagendeerd in “Het Debat” van de gemeenteraad. De reden daarvoor was, dat er in de Peulenlaan helaas door een door de groenvoorziening onjuist verstrekte opdracht 3 gezonde bomen meer zijn gekapt dan de bedoeling was. Dit bracht terechte verontwaardiging en boosheid teweeg bij met name de bewoners van de Apollostraat. Te meer daar er eerder een onherstelbare fout bij de uitvoering van de groenvoorziening was gemaakt, waardoor er gezonde bomen werden aangetast door toepassing van glyfosaat, waardoor vele bomen aan de Peulenlaan verwijderd moesten worden.

De coalitiepartijen ChristenUnie, PvdA, CDA en SGP dienden een Motie van treurnis in. Hierdoor is tevens duidelijk gemaakt, dat in het gebied de onnodig gekapte bomen weer volledig moeten worden gecompenseerd, zodat er door nieuwe aanplant in dit deel van de Peulenlaan weer een mooi samenhangend beeld zal worden verkregen. Deze motie is aangenomen met alleen één stem van de VVD tegen.

De T@B wilde via een motie uit laten spreken dat wethouder Boerman tekort geschoten is in de uitvoering van de bomenkap en in zijn taak om te trachten de gezonde bomen aldaar te behouden. Daar waren alle andere fracties het niet mee eens en de betreffende motie is dan ook alleen maar gesteund door de T@B zelf en daarmee verworpen. Het is juist te prijzen dat wethouder Boerman uitsprak dat hij door het per abuis verwijderen van vijf nog jonge bomen in grote verlegenheid was gebracht.

Hoewel er geen afspraak was met de bewoners en bedrijven om bij nieuwe aanplant weer abelen terug te planten, omdat die als nadeel hebben oppervlakkig wortelende bomen te zijn, lag de wethouder het juist aan de raad voor, gezien alle commotie en narigheid rond dit dossier, om toch weer over te gaan tot het planten van nieuwe abelen. De SGP heeft hierop een duidelijk “ja” gegeven. Na enige discussie ging de gehele gemeenteraad akkoord met de overweging van de wethouder om opnieuw grauwe abelen te plaatsen aan de Peulenlaan. Een motie van de T@B hiertoe was hiermee dus totaal overbodig geworden. Deze motie werd dan ook in grote meerderheid verworpen.

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP

Klik hier voor de inhoud van de Motie van treurnis.

Lees ook de verantwoording van wethouder Boerman in het Debat van 23 februari 2012. Klik hier.