22 april 2014

Coalitieprogramma T@B en SGP gepresenteerd.

Dinsdagavond 22 april j.l. vond de presentatie plaats van het coalitieprogramma wellke de T@B en SGP overeen kwamen. "Voor een daadkrachtig en solide beleid!" Tijdens een intensieve periode van formeren hebben T@B en SGP, winnaars van de gemeenteraadsverkiezingen, gezamenlijk dit programma opgesteld. Belangrijke uitgangspunten zijn: een terugtrekkende overheid en meer verantwoordelijkheid bij de maatschappij. In het programma wordt bijvoorbeeld ingezet op het verminderen van regels. Ook ligt de nadruk juist meer op preventie dan op handhaving.

Aangezien het een programma op hoofdlijnen is, is niet alles benoemd. Neemt niet weg dat er oog is voor zaken of doelgroepen die niet expliciet zijn beschreven. De coalitie heeft oog voor iederéén! Kortom, dit mooie coalitieprogramma is het fundament waarop een nieuw college verder kan bouwen aan ons dorp. Een programma met oog voor jong en oud. Het is de basis waaruit kan worden gewerkt.

Coalitieprogramma T@B en SGP "Voor een daadkrachtig en solide beleid!"

Tijdens de presentatie bracht lijsttrekker Arjan Meerkerk het volgende in:

VOOR een Daadkrachtig en solide beleid

Tijdens de verkiezingscampagne heeft de SGP zich sterk gemaakt voor een solide beleid en dat met de daad bij het Woord. Vanavond presenteren wij het akkoord dat T@B en SGP met elkaar hebben gesloten. Op maandag 24 maart jongsleden kreeg Benhard van Houwelingen (T@B) van de gemeenteraad als (in)formateur de opdracht om samen met de SGP te gaan praten over vorming van een nieuw college. Volgens een aantal fracties was zelfs geen informatiefase meer nodig. Een bijzondere situatie in de lokale politiek dat twee partijen samen de opdracht krijgen om een coalitie te gaan vormen.

De tweepartijen-coalitie T@B-SGP die nu tot stand is gekomen is had niet primair de voorkeur van de SGP. Tijdens de eerste gesprekken met de T@B heeft de SGP zich daarom sterk gemaakt voor een driepartijen-coalitie van T@B-SGP-ChristenUnie. Dit vanwege behoud van ervaring en verbreding van het draagvlak voor de coalitie.

Een college van T@B en SGP is om nog een reden niet voor iedereen voor de hand liggend. Een jaar of 4 jaar geleden zou niemand verwacht hebben dat T@B en SGP samen een coalitie zouden vormen. Er was in die tijd weinig tot geen onderling vertrouwen tussen beide partijen. De laatste jaren heeft de T@B onzes inziens een ontwikkeling doorgemaakt waarbij het vertrouwen is gegroeid dat deze partij ook bestuursverantwoordelijkheid kan en wil dragen. Daarnaast is in de gesprekken gebleken dat de partij ook realistisch is in haar wensen en eisen.

In het beginstadium van de formatiefase heeft de T@B een verkennend gesprek gevoerd met de ChristenUnie. De informateur heeft uit dit gesprek de conclusie getrokken dat er onvoldoende basis was voor vruchtbare samenwerking tussen T@B en ChristenUnie. Kort gezegd komt het erop neer dat de T@B niet met een drie-partijen-coalitie met de ChristenUnie verder wilde.

De SGP heeft na intern overleg ervoor gekozen om de stekker niet uit de besprekingen met de T@B te trekken. Hiervoor hebben wij drie redenen:

1. Succesvol samenwerken in een coalitie vraagt van alle betrokken een basis van vertrouwen om er samen uit te komen. De T@B heeft uitgesproken om programmatische redenen geen vertrouwen te hebben in een goede afloop van coalitiebesprekingen met de ChristenUnie.
  2. Een derde partij (welke dan ook) zou op meerdere fronten meer water bij de wijn hebben vereist. Daar komt bij dat een derde fractie om getalsmatige redenen niet noodzakelijk was (T@B en SGP bezetten samen 10 van de 17 zetels).
  3. Een coalitie zonder T@B is gegeven de verkiezingsuitslag (zetelverlies CDA en ChristenUnie) geen reële optie, omdat er geen goed alternatieve coalitie te vormen zou zijn. Daarnaast zou een coalitie zonder T@B geen recht doen aan de stem van één op de drie inwoners die op de T@B gestemd heeft.

Daarnaast bleek in de gesprekken tussen T@B en SGP dat op belangrijke thema’s (financieel beleid, zorg, leefbaarheid en bestuurlijke toekomst) zonder grote hobbels overeenstemming viel te bereiken tussen T@B en SGP.

T@B en SGP zetten in op versterking van de ruimtelijk-economische pijler van de visie Hardinxveld-Giessendam. Versterking van de lokale economie is goed voor de ondernemers, inwoners en leefbaarheid. De rol van de gemeente is daarin het ondersteunen en faciliteren van goede initiatieven vanuit onderwijs, bedrijfsleven en regionale ontwikkelingen. Terugdringen van regels en verruimen van mogelijkheden voor inwoners en ondernemers is een speerpunt van gemeentelijk beleid. T@B en SGP vinden elkaar ook op identiteitsgevoelige dossiers die voor de SGP van groot belang zijn. Zo blijven de winkels op zondag gesloten.

De coalitie zet in op versterking van de sociaal-maatschappelijke pijler. De taken op het gebied van zorg maken eens te meer duidelijk dat de hechte sociale infrastructuur in onze gemeente komende jaren gewaardeerd en gekoesterd moet worden. Doel is om meer mensen naar vermogen mee te laten doen in de samenleving. Verbindingen met maatschappelijke initiatieven (Sociaal Diaconaal Noodfonds, Voedselbank, Vluchtelingenwerk en kerken) zijn van groot belang. Gemeentelijk beleid kan daarop beter worden afgestemd. Geld wat voor zorg bedoeld is moet niet worden besteed aan bureaucratische regelingen maar aan mensen. Beschikbaarheid en toegankelijkheid van identiteitsgebonden zorg is een speerpunt. Het aantal hulpverleners dat zich met één gezin bemoeit willen we terugdringen.

Er is in uitvoerige besprekingen op constructieve wijze en in een prima sfeer tussen T@B en SGP aan een coalitieprogramma gewerkt. Beide fracties hebben op de achtergrond meegelezen met de vorming van een coalitieprogramma. De fracties nemen dit programma volledig voor hun rekening. De SGP is tevreden over het akkoord en hoopt met dit coalitie-programma een basis gelegd te hebben voor een goed uitgewerkt collegeprogramma. Dit programma moet de basis vormen voor een goede samenwerking met de gemeenteraad, het bedrijfsleven en de inwoners van onze gemeente. Jan de Vos en ondergetekende hebben de samenwerking met Benhard van Houwelingen en Henk van Tilborg als onderhandelaars namens de T@B als open en plezierig ervaren. Wat ons betreft een goede basis voor het vervolg!

Namens de SGP-fractie,
Arjan Meerkerk