17 juni 2009

College stelt voor plan MFA te stoppen.

Vandaag hebben ons de stukken bereikt. We hebben de inhoud van het Masterplan MFA dus nog niet besproken.

De hoeveelheid informatie vereist nauwkeurige bestudering. In een vluchtige kennisname hebben we gezien dat het college van b&w aan de gemeenteraad voorstelt, gelet op de forse financiële consequenties voor de gemeentelijke begroting, om de verdere uitwerking van het MFA in de voorgestelde vorm stop te zetten.

De SGP is altijd van mening geweest, dat we niet ten koste van alles en onverkort een plan moeten doorzetten, als alle inwoners daardoor met een grote lastenstijging worden opgezadeld. Zeker In deze tijd van financiële en economische crisis moeten we een pas op de plaats maken en geen onverantwoorde risico’s nemen. De SGP heeft steeds tijdens het proces aangedrongen om de financiële vertaalslag van het MFA inzichtelijk te krijgen.

Dat staat nu voor het eerst op papier en kennelijk valt dat zwaar tegen. We waren daar eerlijk gezegd ook wel bevreesd voor. Nadere bestudering zal ons inzicht moeten verschaffen wat die financiële en ook andere consequenties precies zijn. We zouden ons voor kunnen stellen, dat het beter is de noodzakelijke voorzieningen, met een prioriteitenweging, in fases aan bod te laten komen, waardoor een beter evenwicht ontstaat tussen kosten en opbrengsten. De SGP zal zeker op alternatieven aandringen, waarmee ook diverse partijen gediend zijn, zij het waarschijnlijk op een andere wijze en niet alles in één keer.

Jan de Vos, fractievoorzitter