23 maart 2010

Collegevorming tot en met 22 maart 2010.

Op maandagavond 8 maart 2010 zijn alle fracties (in nieuwe samenstelling) door de T@B uitgenodigd om in een openbare bijeenkomst in de raadszaal een analyse te geven van de verkiezingsuitslag en een mening te geven over het verdere proces van coalitievorming. De T@B heeft voor deze bijeenkomst, zonder overleg met andere fracties, een onpartijdige gespreksleider/informateur aangetrokken. Die onpartijdigheid wordt reeds na 20 minuten van de vergadering zo ernstig in twijfel getrokken, dat op verzoek van Alida de Jong (VVD) de vergadering wordt geschorst. Na die schorsing neemt de T@B afscheid van haar gespreks-leider en wordt de vergadering verder voorgezeten door Benhard van Houwelingen, de lijsttrekker/fractievoorzitter van de T@B.

De analyse van de SGP t.a.v. de verkiezingsuitslag, verwoord door Theo Boerman, is als volgt: “Bij de PvdA en het CDA zie je duidelijk dat deze partijen ook plaatselijk last hebben gehad van de negatieve tendens in de landelijke peilingen. Bij de VVD is het verlies niet duidelijk te verklaren, want dat gaat juist tegen de landelijke tendens in. Bovendien hebben ze uitstekende mensen gehad en een prima bijdrage geleverd aan het besturen van de gemeente. Zij hebben meer verdiend en ik had ze dat ook graag gegund. Bij de T@B zie je duidelijk het “zwaan-kleeft-aan”-effect. Ze hebben het marketing technisch heel goed gedaan. Ze hebben een doos verkocht met “alles moet anders”, maar wat er in die doos zit is onduidelijk en ik ben er erg nieuwsgierig naar. CU en SGP hebben allebei winst geboekt. Ik zie daarin duidelijk een waardering door haar kiezers van het gevoerde beleid in de afgelopen vier jaren”.

Theo Boerman spreekt ook op de avond van 8 maart openlijk uit dat de SGP in ieder geval met de vrienden van de CU een coalitie wil vormen, vanwege de beleidsinhoudelijke en levens-beschouwelijke overeenstemming tussen deze 2 fracties. Ook de CU laat duidelijk blijken, dat voortzetting van het gevoerde (financiële) beleid voor hen heel belangrijk is en dat er met de T@B nog heel veel vertrouwen te winnen valt. De andere fracties vinden dat de T@B eerst aan zet is om te kijken of ze overeenstemming kunnen bereiken met andere fracties. Hiermee is deze eerste consultatie afgelopen en de T@B zal met elke fractie afzonderlijke gesprekken voeren.

Op zaterdagmiddag 13 maart heeft de SGP een ruim 2 uur durend gesprek gehad met de fractie van de T@B. De SGP was zich er van bewust dat de T@B veruit de grootste fractie is geworden en dat er derhalve serieus ingestoken moet worden op: 1e onderling vertrouwen en 2e programmatische overeenstemming. Het gesprek verloopt in een open sfeer en geeft zeker geen aanleiding om niet verder te spreken. In het gesprek is door Theo Boerman en Jan de Vos opnieuw aangegeven dat de SGP beslist een coalitie met de CU opteert. De 3e partij zou dan de T@B kunnen zijn. Een mogelijke variant van T@B – SGP – CDA was daarmee voor de SGP dus niet bespreekbaar.

Op donderdag 18 maart deelt Benhard van Houwelingen aan Theo Boerman mee dat hij verdere gesprekken wil voeren met CU en CDA. Volgens Benhard was het verschil in visie tussen T@B en SGP t.a.v. het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld te groot.

De CU is uiteraard ook met deze voorkeursvariant geconfronteerd en bij monde van lijst-trekker Kees Pille is, na een korte bedenktijd, deze variant afgewezen met de mededeling dat de CU met de SGP een coalitie wil vormen. De combinatie T@B – CU – SGP is ook de grootste combinatie (12 van de totaal 17 zetels). De CU is behoorlijk verbaasd dat de T@B met deze voorkeursvariant komt, daar zij al duidelijk gemaakt heeft dat voortzetting van het beleid met de SGP zeer gewenst is.

De berichten volgen elkaar nu snel op. Vrijdagmorgen 19 maart verschijnt er op de website van de T@B de mededeling dat zij niet met de SGP samen een college willen vormen. De T@B meent dat de CU en de SGP de besprekingen voor de vorming van een nieuw college blokkeren. De CU en de SGP nemen door hun besluit de vorming van een nieuw college in de wurggreep en dat dwingt de T@B tot overleg met andere fracties
Theo Boerman: “Er wordt ons verweten dat wij de vorming van een coalitie blokkeren en in een wurggreep nemen. Erger nog, wij zouden tornen aan de democratie en dus de stem van het volk. En dan spreek ik nog maar niet over de berichtgeving op de internetkrant die eigendom is van de campagneleider van de T@B. De T@B heeft zelfs geen inhoudelijk gesprek willen aangaan met de CU en de SGP. Wij hebben moeten constateren dat de T@B zelf die mogelijkheid om zeep heeft geholpen door de SGP nadrukkelijk uit te sluiten. Daarmee zijn ze voorbij gegaan aan onze kiezers die 21% van het totaal vertegenwoordigen en hebben, om hun eigen woorden te gebruiken, zelf getornd aan de democratie en de stem van het volk”.

Vrijdagmiddag 19 maart is vervolgens door Benhard van Houwelingen aan de lijsttrekkers van de PvdA (Kim Putters)  en het CDA (Wim de Ruiter) gevraagd met hen een coalitie te vormen. Kim Putters heeft dit afgewezen, omdat hij het ongeloofwaardig vindt om in een coalitie te stappen met 2 fracties die zijn beleid vier jaar lang hebben bekritiseerd. Daarbij komt dat de PvdA bijna één op één stemmen heeft verloren aan de T@B.

Zaterdag 20 maart verschijnt er weer een persbericht op de website van de T@B, waar valt te lezen dat de T@B geen mogelijkheid meer voor een coalitie ziet. Opvallend is het dat we deze mededelingen/berichten via de website van de T@B moeten vernemen.  De SGP is daarover in ieder geval nooit persoonlijk ingelicht. De wijze van communiceren (een flink punt in het verkiezingsprogramma van de T@B) is hiermee ver beneden de maat. We nemen aan dat de T@B nu het stokje om een coalitie te vormen officieel overdraagt aan de 2e partij, t.w. de CU.

Theo Boerman en Jan de Vos

Klik hier om n.a.v. bovenstaande het persbericht te bekijken.