25 februari 2017

Column Arie van den Berg "Ethiek en politiek"

Alles lijkt geoorloofd als het gaat om politiek gewin te behalen als ik debatten volg in de media. Soms laten we de dingen die de ander ook gezegd heeft, maar ons minder te pas komen,  gewoon weg. Dan lijkt het toch net de hele waarheid. Maar ja, een halve waarheid is toch een hele…! Niet zo vreemd wanneer de burger niet meer weet wie hij of zij politiek kan vertrouwen. Toch?

Met leerlingen spreek ik bij het vak ethiek over eerlijk en oprecht zijn. Ik maak hen duidelijk dat je als christen je woorden moet toetsen aan het gebod: Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. Ook in ons politiek handelen. Zij leren als jonge mensen een mening vormen en die op een eerlijke en heldere manier te verwoorden. Hier zou ik toch in bescheidenheid iets over willen zeggen.

Als we nu met zijn allen eens zouden beginnen om eerlijk met elkaar om te gaan. Dan zouden we mogelijk voor de burgers weer betrouwbaar overkomen. Stoppen met elkaar bevuilen op allerlei manieren, maar zoeken naar wat goed is voor onze inwoners. Doen wat we zeggen en eerlijk verantwoording dragen voor onze daden. Voor de SGP ligt de norm vast in de Bijbel. De Bijbel waarschuwt ons om eerst na te denken alvorens iets te zeggen. Om onze mond te gebruiken tot Gods eer en ten goede van onze naaste.

Ook als raadsleden dienen wij eerlijk en oprecht met elkaar om te gaan. Wij dienen het goede voorbeeld te geven. Volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer moeten stoppen met elkaar besmeuren en zwartmaken met leugens. Elkaar weer eerlijk aanspreken op de inhoud en ruig taalgebruik achterwege laten! Ik denk weleens: soms zou je wat méér SGP willen!

Het is in Den Haag bekend dat de SGP het geweten van de politiek wordt genoemd. Dat lijkt mij een geweldig compliment. U ook?

Arie van den Berg, raadslid SGP