27 november 2017

Column Arie van den Berg Nieuwkomers welkom?!

Column van Arie van den Berg zoals verschenen in "Het Kompas" van 23 november 2017:

Ik ben opgegroeid toen de eerste arbeidsmigranten in ons land verschenen. Zij kwamen veelal om hun geluk te beproeven op uitnodiging van ons Nederlanders om werk te doen waar wij weinig zin in hadden. De eerste buitenlanders zoals we ze toen noemden, waren Spanjaarden en andere Mediterrane mensen. Ook daar ging de levensstandaard omhoog en weken wij uit naar Turkije en Marokko. Toen er steeds meer nationaliteiten in ons land bleven wonen, kreeg de buitenlander een andere naam, namelijk allochtoon. Een Nederlander werd dan autochtoon. Ieder in zijn eigen hokje en eigen stempeltje. Daar zijn wij goed in! En laat duidelijk zijn: de politiek heeft problemen met integratie jarenlang onderschat. Maar het gevaar van alles over één kam scheren is levensgroot aanwezig. Het vluchtelingenvraagstuk heeft onderscheidingsvermogen nodig: barmhartig en rechtvaardig.

Recent klopten er vluchtelingen aan onze deur. Na -terecht- onderzocht te zijn op hun motieven, mochten echte vluchtelingen blijven. Vergunninghouders noemen wij hen. Mensen die eigen huis en haard hebben verlaten voor veiligheid van zichzelf en hun gezinnen. Zijn zij welkom of kijken we hen bij voorbaat met de nek aan? In de Bijbel lees ik dat ik goed moet zijn voor de vreemdeling in mijn poorten. Natuurlijk: zij moeten zich de taal eigen maken en dienen zich -net als iedereen- te houden aan de regels die hier gelden, geen misverstand daarover. Maar integreren is een werkwoord wat van twee kanten moet komen. Ik nam mijn uit Eritrea afkomstige buurman van enkele huizen verder mee naar mijn volkstuin en liet hem zien hoe je kon tuinen in Nederland. Zijn ogen glommen. Dat was mooi. Hij komt nu mijn tuingereedschap lenen om de tuin te doen. De nieuwkomer kwam een beetje thuis!