13 september 2016

Column Arie van den Berg "Rekening houden met..."

In onze tegenwoordige maatschappij gaat veel over wat zijn mijn ambities of hoe haal ik hier of daar het meeste voordeel uit. Hoe kan ik mijn leven zo prettig mogelijk vormgeven. Alles lijkt alleen om jezelf te draaien en je moet zo min mogelijk gehinderd worden door anderen. Als jij je targets maar haalt. Zo heet dat dan. Rekening houden met een ander? Als het mij maar niets kost!  Deze levensstijl staat haaks op wat de Bijbel ons daarover leert. Laten we onze naastenliefde eens een spiegel voorhouden.

Het rekening houden met een ander is een goed burgerlijke deugd. Ouders houden rekening met hun kinderen en kinderen met hun ouders. Op school voelt de leraar zich niet alleen verantwoordelijk voor slimme maar ook voor zwakke leerlingen in zijn klas. In de maatschappij maken wij afspraken met elkaar en houden zodoende ook rekening met de ander. In de kerk worden we onderwezen om onze naaste lief te hebben als ons zelf. Het gebod van naastenliefde vinden we in de Bijbel waarin Jezus de Tien Geboden samenvat en zegt dat wij God moet liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. In de Bijbel vinden we een praktisch voorbeeld, namelijk door bij de oogst het koren op de hoeken van het land niet af te maaien. Dat was bedoeld voor de armen. Tegenwoordig gebeurt dat bijvoorbeeld door middel van diaconale hulp of gewoon door er te zijn voor de ander.

Normen en waarden leren ons de ander niet uit het oog te verliezen. Voor de zwakke in de samenleving moet regelgeving ervoor zorgen dat de juiste hulp geboden wordt. Ook in de politiek is het niet anders. Coalitiepartners maken afspraken en houden zo rekening met elkaars wensen. Een regerende coalitie houdt ook rekening met de oppositie en zal haar zoveel mogelijk bij de besluitvorming betrekken.

De belangrijkste in ons leven waar we mee rekening moeten houden in ons leven is God en Zijn geboden. Hij is de Ander, aan Wie straks ieder mens eenmaal verantwoording zal moeten afleggen voor zijn of haar daden. Ik wens inwoners en politici in ons dorp toe om  rekening te houden met Gods geboden. Daar zal ons dorp wel bij varen!

Arie van den Berg, raadslid SGP