20 oktober 2016

Column Arjan Meerkerk "Een voltooid leven?"

Column van Arjan Meerkerk zoals verschenen in het Kompas van 19 oktober 2016.

Een voltooid leven?

Vorige week maakte het kabinet bekend dat het een wet voorbereidt die hulp bij zelfdoding biedt aan ouderen. Het zijn vriendelijke woorden die de ministers van Volksgezondheid en Justitie gebruiken: 'Mensen die weloverwogen menen dat hun leven voltooid is, moeten onder strikte en zorgvuldige criteria in staat worden gesteld dit leven op een voor hen waardige wijze af te sluiten.' Let wel, het gaat hier over actieve medewerking aan zelfdoding door de overheid.

Kernpunt in het kabinetsvoorstel is: ieder bepaalt zelf 'wanneer het leven klaar is'. Verschillende motieven spelen bij ouderen een rol: zich aan de kant voelen staan, niet meer van betekenis zijn, anderen tot last zijn of de samenleving op kosten jagen. Onvoorstelbaar dat het kabinet hier dit voorstel als antwoord op lijkt te geven! Kwetsbare ouderen kunnen zich onder druk gezet voelen doordat deze wet als nieuwe norm gaat functioneren ('is mijn leven al voltooid?').

Laat niemand ontkennen dat eenzaamheid een zeer schrijnend probleem is bij veel ouderen. Beter is daarom als het kabinet investeert in randvoorwaarden voor de participatiesamenleving. Door bijvoorbeeld verlaging van fiscale druk op arbeidsparticipatie bij tweeverdieners. En mantelzorg weer vanzelfsprekend te maken zodat generaties met elkaar verbonden blijven. Het is onze dure plicht en kan van beide kanten zoveel moois opleveren.

Het raakt mij diep dat ons kabinet denkt dat mensen zelf kunnen en willen beslissen over leven en dood. Een fatale denkfout. Door technische middelen kunnen wij veel, maar ondanks 'zorgvuldige procedures' moeten wij niet alles in de hand willen nemen. Ons leven is in Gods hand: laat Hem daarom uw leven voltooien. O land, land, land, hoor het woord van de HEERE!

Arjan Meerkerk,

Fractievoorzitter SGP