11 maart 2016

Column Arjan Meerkerk "Uw mening doet ertoe!"

In Hardinxveld-Giessendam was de opkomst bij de verkiezingen in 2014 met 71% hoog (landelijk slechts 54%). Betrokkenheid van inwoners is van groot belang voor een goed functioneren van de lokale democratie. En dat is niet alleen zo bij verkiezingen, maar ook tussentijds als er beslissingen genomen moeten worden waarover uw mening als inwoner gevraagd wordt. Uw mening doet er ook dan toe!

Natuurlijk willen we allemaal de mening van inwoners serieus nemen. Maar laten we reëel zijn: het is niet mogelijk om het iedereen naar de zin maken. Soms liggen meningen zo ver uit elkaar dat mensen tegenover elkaar komen te staan. Het is in die gevallen des te meer van belang dat zorgvuldig met al deze meningen wordt omgegaan.

Gemeenteraadsleden zijn gekozen op grond van een politiek programma van hun partij, en wat mij betreft horen zij daarvoor te staan! Raadsleden hebben echter ook de rol van volksvertegenwoordiger. Er kunnen zich tussentijds nieuwe onvoorziene vraagstukken voordoen. In zulke situaties probeer je als raadslid de rol van volksvertegenwoordiger goed te vervullen. Je luistert naar wat er leeft, benut kritiek als leermoment, weegt belangen transparant af en neemt verantwoordelijkheid voor gemaakte keuzes.

Representatieve onderzoeken naar de meningen van inwoners als basis voor nieuw beleid worden in dit kader echter wel steeds belangrijker. Op dit moment loopt bijvoorbeeld het onderzoek naar het gewenste profiel voor een nieuwe burgemeester (zie de gemeentepagina). Denkt u mee? Maar u kunt ook denken aan andere vormen van burgerparticipatie, zoals de inloopavonden over de maatregelen tegen de wateroverlast en de opvang van vluchtelingen. Laat uw stem ook bij dergelijke onderzoeken en gelegenheden klinken. Bedankt voor uw bijdrage!

Arjan Meerkerk, fractievoorzitter SGP