18 mei 2017

Column Arjan Meerkerk "Veranderen: waar(naar)toe?"

Column van Arjan Meerkerk zoals verschenen in "Het Kompas" van 17 mei 2017:

Veranderen: waar(naar)toe?

Co-creatie, transformatie, burgerparticipatie, kanteling, eigen kracht en zelfsturende teams… Een flinke mondvol hedendaagse modewoorden. Volgens de Rotterdamse hoogleraar Rotmans leven wij niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk. Dergelijke veranderingen doen zich eens in de 150 tot 200 jaar voor.

Laat ik meteen duidelijk maken dat het doel van deze column niet is om te ontkennen dat wij leven in een verandering van tijdperk. Wie scherp waarneemt ziet dat er inderdaad fundamentele wissels omgaan. Ontkerkelijking, individualisme, (sociale) media, (medische) techniek, klimaat, milieu, groeiende wereldbevolking en terrorisme zorgen voor maatschappelijke aardverschuivingen.

Dichterbij huis kan ik discussies noemen over hoe wij de nieuwe zorgtaken en betrokkenheid van inwoners bij het bestuur organiseren. Laat helder zijn: hier en daar zijn verbeteringen nodig en mogelijk. Soms is er geen keus, maar moeten dingen anders omdat het vanuit Den Haag wordt opgelegd. Maar de waan van de dag en oppervlakkigheid moeten niet over ons gaan regeren. Laten we noodzakelijke veranderingen concreet benoemen, keuzes maken en goed afronden voor weer met iets nieuws te beginnen.

Belangrijk bij veranderingen is steeds de vraag: waartoe doen we dit? Als christenpoliticus wordt deze vraag dagelijks indringend aan mij persoonlijk gesteld: waartoe ben ik op aarde? Daar geeft de Bijbel helder antwoord op: heb allereerst en allermeest God lief, en heb oog en hart voor uw naaste. De Tien Geboden helpen om de focus te leggen op wat echt belangrijk is, ook in het gemeentebestuur. Niet dat het dan perfect gaat. Want ik struikel veelvuldig. Daarom is Zijn Genade nodig en mogelijk. Dagelijks; totdat Hij komt!

Arjan Meerkerk, fractievoorzitter SGP