2 december 2016

Column Jan de Vos "burgemeestersambt"

Column van Jan de Vos zoals verschenen in "Het Kompas" van 30 november 2016:

Burgemeestersambt

Er wordt veel gesproken over de toekomst van het burgemeestersambt. Een proces is in gang gezet om de benoeming uit de Grondwet te halen. Willen we een door de inwoners rechtstreeks gekozen burgemeester? Dit onderwerp komt bij de Kamerverkiezingen vast weer aan de orde. De vraag is welk probleem we oplossen bij een rechtstreekse verkiezing door de bevolking. Uit onderzoek blijkt dat een burgemeester juist wordt gewaardeerd vanwege onpartijdigheid, bindend vermogen tussen de vele politieke verschillen en verbinding met de burgers. Bij een rechtstreekse verkiezing door de bevolking zullen de diverse kandidaten zich moeten profileren. Waarop? Vlotte babbel of mooi gezicht? In de praktijk zal men willen weten hoe de kandidaat-burgemeester plaatselijke problemen denkt op te lossen. En dan begeeft hij/zij zich in het plaatselijke politieke vaarwater en maakt daarbij op voorhand bepaalde keuzes. De raad als hoofd van de gemeente kan die keuzes echter “om zeep” helpen en de burgemeester staat dan in zijn hemd. Rechtstreekse verkiezingen zouden, hoe we het ook wenden of keren, invloed hebben op de onafhankelijke positie van de burgemeester. Ook de verhoudingen binnen het gemeentebestuur zouden dan veranderen. Bij een rechtstreeks mandaat van de kiezers, vermindert ook de invloed van de gemeenteraad op de burgemeester. En ook wethouders komen in een andere positie te staan. De lokale democratie is hier totaal niet mee gediend. Ik hoop dat burgemeesters nog lang door de Kroon worden benoemd. Een onafhankelijke en boven de partijen staande positie is zeer gewenst en een groot goed. Onlangs mocht ik als plaatsvervangend raadsvoorzitter namens de raad de heer Heijkoop van harte welkom heten. De SGP wenst onze pas beëdigde burgemeester Gods zegen in het  besturen van onze mooie gemeente.

Jan de Vos, raadslid SGP