28 oktober 2015

Column Jan de Vos "Politiek is allemaal niks!?"

U kent het wel. Het gesprek tijdens verjaardagen onder elkaar als het over politiek gaat. "Of je door de hond of de kat gebeten wordt, het is allemaal hetzelfde" of "Politiek is allemaal niks". Waarom zouden er eigenlijk nog mensen zijn die een rol in de politiek ambiëren? Je doet het immers zelden goed en wat je goed doet blijft over het algemeen helaas ongemerkt. Waarom dan in de politiek?

Moet je over een olifantenhuid beschikken om in de politieke arena te kunnen functioneren? Of zijn er voor politici diepere waarden? Het zou heel goed zijn als mensen eerst eens nadenken voordat ze ongenuanceerd wat roepen. Ook in dat opzicht moeten we wellicht wat zuiniger met elkaar omspringen.

Wat is politiek eigenlijk? Eerst maar eens een definitie: "Politiek is de wijze waarop in een samenleving de belangen van groepen en individuen tot hun recht komen in bestuur en maatschappij". Het woord politiek is afgeleid van het Oudgriekse politeia. Politeia betekende onder meer het leven als burger in de samenleving. En wie vindt de betrokkenheid van burgers bij de publieke zaak niet van belang?

U toch wel? Nou, dat heeft dan alles met politiek te maken. De drijfveer van een politicus moet zijn om zich in te willen zetten voor de samenleving. Dat is overigens wat anders dan het iedereen naar de zin willen maken. Het is funest als de drijfveer van een politicus is om erbij te horen, geliefd en populair te willen zijn of puur om carrière te maken.

Waar naar mijn overtuiging de samenleving behoefte aan heeft, zijn politici die naar eer en geweten "besluiten nemen, die mogen strekken tot bevordering van de ware belangen van de gemeente en haar inwoners" en dat in afhankelijkheid van Gods zegen. Dat streeft de SGP in alle gebrek na. Politiek is dus van het grootste belang en zeker niet niks!

Jan de Vos, raadslid SGP