16 april 2011

Delegatie 'Geluidoverlast Betuweroute Nee' bezoekt SGP-fractie Tweede Kamer.

Enige tijd geleden heeft de plaatselijke SGP het probleem m.b.t. de geluidsoverlast Betuweroute aangekaart bij de SGP fractie in de Tweede Kamer. Mede door deze contacten is er inmiddels een gesprek geweest met het comité "Geluidoverlast Betuweroute Nee". Bij dit gesprek was ook ons raadslid Jasper de Jong aanwezig. Onderstaand treft u het verslag aan van deze bespreking.

Verslag bespreking met SGP 2e kamerlid Elbert Dijkgraaf d.d. 30 maart 2011 te Den Haag.

Aanwezig:
-  de heer prof. dr. E. Dijkgraaf, lid 2e kamer namens de SGP
-  de heer mr. D.J.H. van Dijk, beleidsmedewerker namens de SGP
-  de heer ir. J.M. Maljaars, beleidsmedewerker namens de SGP
-  de heer L. Visser, actiegroep “Geluidoverlast Betuweroute Nee”
-  mevrouw A.M. Visser, actiegroep “Geluidoverlast Betuweroute Nee”
-  de heer J.A. de Jong, raadslid SGP Hardinxveld-Giessendam

Toelichting:
Door de heer Visser wordt de geluidproblematiek in Hardinxveld- Giessendam en omstreken in het kort toegelicht. De landelijke stilte en rust van vroeger wordt nu verstoord door de herrie en het kabaal van passerende goederentreinen via de Betuweroute. In de toekomst zullen er om de drie minuten goederentreinen passeren en zal het nooit meer stil zijn…..!
Er zijn rustgebieden voor grof wild; stiltegebieden voor vogels; eerbied voor een steenuiltje in de Betuwe;maar herrie en kabaal voor de mensen langs de Betuweroute. We hebben in ons land een partij voor de dieren. Maar ik denk dat er ook snel  een partij voor de mensen zal moeten komen om ons land weer leefbaar te krijgen.

Planschade:
Bij een toename van het treinverkeer zullen een aantal woningen in de toekomst onverkoopbaar blijken te zijn. Volgens de heer Dijkgraaf is dat ook heel logisch want wie koopt er nu een woning waar sprake is van ernstige geluidoverlast. De looptijd voor het indienen van planschade betreffende woningen langs de Betuweroute is vastgesteld vanaf 2007 tot 2017 en dient via ProRail te geschieden. De heer Visser stelt dat planschade geen oplossing biedt als compensatie voor de verwoesting van het woon- en leefgenot. Tenzij de bewoners de volledige marktwaarde uitgekeerd krijgen en zodoende de mogelijkheid  hebben om zich elders in den lande te kunnen vestigen.

Hoge kosten:
De aanleg van de Betuweroute heeft voor de belastingbetaler hoge kosten met zich meegebracht. De route is nog lang niet exploitabel en kost honderden miljoenen euro’s per jaar.
De SGP is altijd mordicus tegen de komst van de Betuweroute geweest en vooral SGP-er Van den Berg heeft zich er tot het laatst toe tegen verzet. Het is heel triest dat de baten van de Betuweroute voor Nederland zeer beperkt zijn en dat de meeste voordelen voor Duitsland en China zijn. Het containeroverslagbedrijf ECT is immers eigendom van de Chinezen en zodoende gaat elke verdiende euro naar China. Men had destijds de containers beter via Hamburg kunnen laten gaan dan hadden wij er in ieder geval geen last van gehad.

Hoogtemeting:
Op initiatief van de heer Jasper de Jong is een hoogtemeting verricht met behulp van een teodoliet. Uit deze meting bleek dat de bovenkant van de spoorstaven 1,80 meter hoger ligt dan het weiland. Destijds werd in de voorlichting gesproken over een maaiveldligging van de Betuwelijn. De werkelijkheid is helaas anders. Doordat de spoorstaven zo hoog liggen, zal het spoorgeluid hierdoor beter hoorbaar zijn.

Stille Betuweroute:
Technisch gezien is het goed mogelijk om de Betuweroute stil te maken.  Dit kan door een versnelde en selectieve toepassing van het bronbeleid waarbij sommige mogelijkheden langere tijd nodig hebben , maar sommige toepassingen ook op zeer korte termijn realiseerbaar zijn. Om op korte termijn alleen ter plaatse van woongebieden de geluidoverlast fors te beperken, zijn er verschillende reële mogelijkheden voorhanden, te weten:

1. het toepassen van raildempers  (geluidwinst 3 dB(A)).
  2. snelheidsbeperking van de treinen tot bijv. 50 à 60 kilometer per uur  (geluidwinst 3 dB(A)).
  3. zware transporten via de binnenvaart (bijv. erts, kolen en vloeistoffen)
  4. plaatsing van een zgn. geluidabsorberende “Green Wall”  (absorbeert de helft van het geluid)

Deze “Green Wall” heeft grote landschappelijke waarde en is ook heel belangrijk voor vogels e.d.
De kosten van voornoemde maatregelen zijn goed te overzien en kunnen geen redenen zijn om deze mogelijkheden niet te benutten.

Meetrapport:
Dat het eindrapport van de geluidmetingen representatief moet zijn voor wat betreft de geluidoverlast is voor de heer Dijkgraaf buiten kijf. Hierbij vindt hij de weergave van de piekbelastingen cruciaal. Verder vindt hij dat we in dit stadium nog niet moeten gaan voor een permanente geluidmeting, zolang het huidige meetrapport nog niet is afgerond.

Wet geluidhinder:
Binnenkort komt de Wet geluidhinder in de 2e kamer aan de orde.
Het is een goede zaak om zo veel mogelijk kamerleden breed te informeren, zodat er gezamenlijk een goede oplossing gevonden kan worden tegen de geluidhinder.

Informatie:
De heer Van Dijk ontvangt graag relevante informatie van de actiegroep en met name ook het eindrapport van de meetresultaten.

De bespreking heeft ca. drie kwartier in beslag genomen en is evenals bij de andere kamerleden gastvrij en fijn verlopen.