24 maart 2018

Duidingsbijeenkomst verkiezingen 21 maart 2018

De gemeenteraad besloot op zaterdagochtend 24 maart dat er een informateur wordt aangesteld die een verkenning gaat uitvoeren. Opdracht voor de informateur is om te onderzoeken welke coalitie bestaande uit drie partijen (met in iedergeval T@B en SGP) kansrijk is voor een goed bestuur van Hardinxveld-Giessendam.

Namens de SGP voerde lijsttrekker Arjan Meerkerk het woord, hij bracht het volgende in:

Voorzitter, de kiezer heeft gesproken. Over de lagere opkomst is al het nodige gezegd. De SGP betreurt dat, maar tegelijk liggen wij nog altijd ruim boven het landelijk gemiddelde. Samen hebben wij de opdracht om ervoor te zorgen dat de opkomst de komende vier jaar minstens weer op het oude niveau terugkomt. Dat betekent dat we een goed bestuur moeten vormen.

Er is intensief en positief campagne gevoerd door de partijen. als je kijkt naar de uitkomst van deze verkiezingen dan vallen een aantal zaken op:

• De T@B verliest 600 kiezers en meer dan 1 zetel. Wij zijn benieuwd welke duiding de T@B hier zelf aan geeft. Temeer omdat landelijk de lokale partijen het historisch gezien beter deden dan ooit.
  • Alle partijen winnen zowel absolute aantal als procenten (ondanks een lagere opkomst) m.u.v. de T@B.
  • Het CDA is met 200 stemmen en een zetel de grootste winnaar van deze verkiezingen.
  • De SGP boekt de tweede verkiezingen op rij zowel absoluut als procentueel een prachtige winst.
  • De ChristenUnie heeft opnieuw stemmen gewonnen en heeft de 4e zetel in de wacht weten te slepen.
  • De PvdA wint (tegen de landelijke trend in!) 86 stemmen erbij en heeft de beide zetels behouden.

Wat betreft de uitslag van de SGP zijn wij stil en verwonderd. In tegenstelling tot de landelijke trend dat regeren voor de kleinste coalitiepartij vaak verlies oplevert, zijn wij door de kiezer beloond voor onze inzet voor een goed bestuur van onze prachtige gemeente. Het verschil tussen de SGP en de T@B in stemmenaantal is van 900 stemmen gedaald tot circa 200 stemmen. Daarmee zijn beide fracties heel dicht bij elkaar komen te liggen.

De SGP heeft in de achterliggende vier jaar zeer constructief samengewerkt met de T@B en heeft geconstateerd dat er op veel onderwerpen gelijkluidende opvattingen in de verkiezingsprogramma’s staan. De verkiezingsuitslag is geen reden om de koers 180 graden te verleggen. Maar er zijn ook verschillen tussen de T@B en de SGP en die zullen overbrugd moeten worden. Daarbij zal onze inzet zijn een veilig, duurzaam en aantrekkelijk dorp om in te leven, goede zorg voor kwetsbaren en een solide financieel beleid.

De SGP hecht eraan om te benadrukken dat deze verkiezingsuitslag een wezenlijk andere is dan de verkiezingsuitslag van vier jaar geleden. In tegenstelling tot toen zijn met deze verkiezingsuitslag meerdere stabiele meerderheden te vormen. Het één op één voortzetten van de huidige coalitie is om meerdere redenen niet wenselijk:

1. Daarmee wordt geen recht gedaan aan de stem van het volk waardoor het draagvlak voor deze coalitie is versmald;
  2. Een verhouding van 9/8 zetels is een zeer wankele basis voor een stabiel bestuur en is daarom wat de SGP onwenselijk.

De SGP pleit er daarom voor om de komende weken een verkenning uit te voeren naar de haalbaarheid van een stabiele meerderheidscoalitie bestaande uit drie partijen. Wij gaan daarbij uit van een college van T@B en SGP aangevuld met een derde partij. Gezien de programmatische verschillen die er zijn tussen partijen en hobbels die genomen moeten worden is het van groot belang dat we dit proces van formatie buitengewoon zorgvuldig vormgeven. We moeten voorkomen dat partijen binnenskamers of in het openbaar binnen de kortste keren in het oude gedrag vervallen als zij met elkaar in gesprek gaan over onderwerpen die de komende jaren van groot belang zijn, zoals duurzaamheid, de maatschappelijke agenda en financieel beleid.

Daarom is het volgens de SGP nodig dat er een externe (in)formateur wordt aangesteld die gaat kijken welke samenstelling van drie partijen (met in ieder geval SGP en T@B) kan leiden tot een stabiele coalitie. Tussen welke combinaties van partijen valt er overeenstemming te bereiken? Welke verschillen zijn er te overbruggen? Wat de SGP betreft wordt er begin volgende week door de gezamenlijke fractievoorzitters een opdracht geformuleerd voor de (in)formateur zodat deze persoon volgende week aan de slag kan.