16 maart 2012

Duurzame energievoorziening voor De Blauwe Zoom.

De gemeente Hardinxveld-Giessendam gaat samenwerken met BAM Techniek - Energy Systems om een duurzame energievoorziening voor de nieuwe woonwijk De Blauwe Zoom te ontwikkelen, realiseren en exploiteren. Onlangs vond de ondertekening van deze overeenkomst plaats, wethouder Boerman hield ter gelegenheid van deze overeenkomst een toespraak. Welke u hieronder in zijn geheel kunt lezen.

Toespraak gehouden bij de ondertekening van de overeenkomst met de BAM voor een duurzame energievoorziening voor De Blauwe Zoom.

Koude/Warmte opslag, grondboringen, watervoerend pakket aanprikken, individuele warmtepompen, topkoeling. De Blauwe Zoom, De Duurzame Blauwe Zoom. Daarmee levert Hardinxveld-Giessendam haar bijdrage aan het Klimaatakkoord Gemeenten en Rijk.

Onlangs stelde een journalist een eenvoudige vraag aan een activist van de Occupy beweging. “Tot wanneer bivakkeert u hier”? Het antwoord luidde: “Er is geen einddatum, maar dat wil niet zeggen dat er geen einddatum is”. Met een variatie daarop kan ik zeggen: Hardinxveld-Giessendam heeft geen milieubeleid, maar dat wil niet zeggen dat Hardinxveld-Giessendam geen milieubeleid heeft.

In allerlei rankings kom je het tegen. Als je een beleidsdocument hebt scoor je veel punten. Ontbeer je zo’n document dan mis je die en kom  je er in verhouding met anderen slecht van af. Nu maak ik me daar niet zo druk om. Het is al een oud gezegde: Geen woorden maar daden. Daar houden we ons mee bezig. Daar gaat het om. En als je daar naar kijkt, en daar moet je naar kijken, hebben we een degelijk milieubeleid. Op veel beleidsvelden. Een paar voorbeelden. Dimbare openbare verlichting. Toepassing gecertificeerd hout. Een elektrisch voertuig. Windmolens bij de werkplaats. Zonnepanelen bij de brandweerpost. En natuurlijk een actieve rol op het gebied van bouwen en wonen. Zoals door het toepassen van duurzaamheid B. Een classificering die verder gaat dan de bouwregelgeving. Het project Wilgenzoom is daar een voorbeeld van. Maar in onze nieuwbouwwijk De Blauwe Zoom pakken we breder uit. Maar wel met beide benen op de grond.

Geen ‘eco-wijk’ met allerlei experimenten op het gebied van duurzaamheid. Ik zeg dat nadrukkelijk. Geen experimenten. Maar bewezen technieken. Effectief en betrouwbaar.

De Blauwe Zoom verbindt zich nadrukkelijk met de aanwezige natuurwaarden van het polderlandschap. Door reservering van veel ruimte voor water en  groen in de wijk. Daarbij hoort ook  een natuurvriendelijke manier van bouwen. Ook hier de ambitie van duurzaam bouwen, klasse B. Maar, zoals ik zei, we pakken breder uit.

Voor de wijk is een duurzaamheidspakket ontwikkeld dat bestaat uit 2 onderdelen. Een deel is het verplichte onderdeel, het zogenaamde basispakket. Dat zijn maatregelen die in de hele wijk doorgevoerd worden. Zoals het warmtepompproject. Gebruikmaken van de mogelijkheden die de schepping ons biedt.

Een ander deel bestaat uit optionele maatregelen. De maatregelen worden opgenomen in de locatie-eisen van het exploitatieplan voor de wijk. De duurzaamheidsmaatregelen voor de openbare ruimte worden beschreven in een apart  Handboek Openbare Ruimte.

Voor de wijk wordt gestuurd op de EPL waarde. De Energie Prestatie op Locatie waarde. Dat is een maatstaf voor de CO2- emissie. Daarin speelt de energievoorziening een grote rol. Deze indicator kan, volgens het schoolcijfersysteem, maximaal 10 zijn. Bij een 10 is de wijk CO2-neutraal. Dan wordt in de wijk minstens evenveel elektriciteit, gas en of warmte opgewekt dan wordt verbruikt. Het college van burgemeester en wethouders heeft een EPL vastgelegd van minimaal 7,2 (hoger mag dus). Kijkend naar de  indeling bij de Stimulering Lokale Klimaatinitiatieven (SLOK) is dat een actieve ambitie.

Het energiesysteem voor De Blauwe Zoom sorteert voor op mogelijke aanscherping van de EPC (de mate van energiezuinigheid van het gebouw) naar de toekomst. Als de EPC nog verder wordt aangescherpt, dan is het gebruik van een duurzaam energiesysteem onontkoombaar om aan de EPC-norm te voldoen. Met het gekozen energiesysteem wordt niet alleen een duurzaamheidsprestatie geleverd. Het systeem levert ook zogenaamde topkoeling. Mijn collega De Jong sprak daar al over. Een energie slurpende airco wordt daarmee over-bodig en ook dat is winst.

Dames en heren,
met de BAM menen we een goede partner te hebben om onze ambities te realiseren. Hulde komt toe aan mijn collega Cor de Jong van RO en Wonen. Uit praktische overwegingen is hij leading geweest in deze ontwikkeling. Uiteraard heb ik als wethouder milieu op de achtergrond mijn rol gespeeld. Hulde ook aan onze projectleider Roland Scholten. Hij heeft het praktische werk vorm gegeven. Ik ben er trots op dat wij vandaag een overeenkomst tekenen waarvan de basis is de zorg voor een duurzame samenleving. Blijft over één wens. Een sterk aantrekkende woningmarkt!

Ik dank u wel.