27 februari 2014

Eindevaluatie collegeprogramma 2010-2014.

In "Het Debat" van 27 februari bood het college van B&W het Eindevaluatie collegeprogramma 2010 – 2014 aan.

Fractievoorzitter Jan de Vos bracht het volgende in:

Mijnheer de voorzitter,

De SGP stond in 2010 mede aan de wieg van een coalitieprogramma van ChristenUnie, SGP, PvdA en CDA. De titel van dit programma was: “Voor de toekomst van Hardinxveld-Giessendam: dienstbaar, sociaal en met vaste koers. Het college van b&w heeft dit programma vervolgens omgezet in een zgn. collegewerkprogramma. De ambities van het college zijn daarin neergelegd en vertaald naar meer concrete actiepunten.  Door de economische en financiële crisis, waar we toen al in verkeerde, lag er vanaf het begin al een voorbehoud onder het collegeprogramma. Er werden drie scenario’s geschetst, te weten “zwaar bewolkt, half-bewolkt en zonnig”. Al naar gelang de crisis zich zou ontwikkelen zou overgestapt kunnen worden naar een ander scenario. Daarmee kreeg het document dus een dynamisch karakter. In goed overleg met de gemeenteraad konden keuzes gemaakt worden wanneer dat noodzakelijk bleek.

Nú, we hebben het geweten, de crisis heeft geleid tot omvangrijke bezuinigingen en er moest op onderdelen pijn worden geleden. Beslissingen die je normaliter niet graag zou nemen, werden werkelijkheid. Als we echter het geheel van de afgelopen raadsperiode overzien is er toch heel veel tot stand gekomen, ondanks het toch veelal zwaar bewolkte weer waar we onder verkeerden.

Het is de verdienste van dit college geweest en we willen daarin ook nog met name de wegens gezondheidsredenen afgetreden wethouder Letterie noemen, die de raad voorstellen heeft doen toekomen, die de voortgang van het programma in hoge mate heeft bevorderd en vrijwel het gehele programma heeft gerealiseerd. Dat er slechts 10 van de 116 actiepunten niet zijn opgepakt vanwege de economische situatie en dat het daarbij ook nog gelukt is om de ontwikkeling van de woonlasten lager te houden dan de ontwikkeling van de inflatie, is ons inziens een grote pluim waard.

De SGP ziet terug op een raadsperiode waarin, zoals gezegd, veel werd gerealiseerd. Daarnaast zijn er nog tal van zaken, waar we aan het beging van 2010 nog helemaal niet bij stilstonden, maar die ook zijn gerealiseerd. In de aanbiedingsbrief bij deze eindevaluatie somt het college een groot aantal zaken op die tot stand zijn gekomen. We gaan dat niet herhalen. Maar het is een respectabele lijst.

Ook een nieuwe raad en een nieuw college zal ongetwijfeld weer genoeg bestuurlijke zaken in handen krijgen en nieuwe ambities willen realiseren. De crisis is nog niet voorbij. Er zijn soms enige tekenen van herstel, maar het is nog maar de vraag of zich dat voldoende door zal zetten. Er is bestuurskracht voor nodig om de zaken te doen die in het belang zijn van de inwoners van onze mooie gemeente. Een gemeente, die we het liefst zelfstandig houden!

Er zijn zaken die we als gemeente in samenwerking met anderen tot stand zullen moeten brengen, maar e.e.a. zal niet moeten leiden tot meer afstand tussen bestuur en inwoners. Kennis delen is prima. De kosten en de financiën moeten we echter wel zelf beheersbaar houden. Daar wil de SGP ook graag in de toekomst constructief met anderen en onder Gods zegen aan meewerken.

Ik dank U wel!

Jan de Vos, Fractievoorzitter SGP

Klik hier voor aanbiedingsbrief van het college van b&w.