4 april 2012

‘Ervaren’ en ‘gemeten’ geluidsoverlast Betuweroute. ‘Ervaren’ en ‘gemeten’ geluidsoverlast Betuweroute.

Op donderdag 22 maart 2012 heeft onze fractie een gesprek gevoerd met de heer L. Visser als vertegenwoordiger van de “Actiegroep Geluidsoverlast Betuweroute Nee”. We hebben een goed gesprek gevoerd waarin de resultaten van de geluidsmetingen zijn besproken. Duidelijk is dat via de geluidsmetingen geen voet aan de grond te krijgen is in Den Haag. De metingen blijven allemaal onder de norm. Desondanks is er sprake van een forse geluidsoverlast die veel inwoners van onze gemeente steeds weer opnieuw ervaren.

De verwachting van de Actiegroep is dat de intensiteit van het vervoer op de Betuweroute fors zal toenemen. De aanleg van de derde spoorlijn in Duitsland is inmiddels definitief. Ook worden de noord- en zuidlijn aangesloten op de Betuweroute waarmee het een centrale transportader is geworden in het vrachtvervoer naar Duitsland. De overlast zal daarmee verder toenemen, tenzij afdoende maatregelen genomen worden.

Als fractie hebben wij daarom de Actiegroep opgeroepen om aandacht te blijven vragen bij de verantwoordelijke en betrokken instanties om de geluidsoverlast terug te dringen. Samenwerking met andere actiecomités van gemeenten langs de Betuweroute is in onze optiek een goede zaak. Zo hebben wij begrepen dat er inmiddels contacten zijn met actiegroepen in Wijngaarden, Oud-Alblas, Tiel, Lingewaard, Zevenaar, Meteren en Neerrijnen. Het gezamenlijk aanbieden van een petitie aan de minister van Verkeer en Waterstaat zou een helder signaal afgeven!

Vanuit Keyrail/Prorail zijn tot nu toe geen maatregelen genomen om de geluidsoverlast in te perken. Wel hebben zij meegewerkt aan de vervroegde geluidsmeting. Maatregelen die genomen zouden kunnen worden zijn: snelheidsbeperkende maatregelen over langere trajecten, verwijdering van wagons met ‘vierkante’ wielen, invoering van kunststof remblokken, geluidsdempende rails of bouw van een greenwall. Om tegemoet te komen aan de ervaren overlast van omwonenden zouden Keyrail/Prorail voorgaande maatregelen moeten nemen. De geluidsoverlast die omwonenden ervaren mag niet worden gebagatelliseerd door puur formeel te verwijzen naar een geluidsrapport waaruit blijkt dat (nipt) onder de norm is gebleven!

Arjan Meerkerk, raadslid SGP