22 december 2014

Gemeenteraad unaniem over proces toekomst Hardinxveld-Giessendam.

Tijdens de raadsvergadering van 18 december 2014 (die uitliep tot na middernacht) heeft de gemeenteraad unaniem besloten een verzoek te doen richting Drechtsteden om onderzoek te doen naar de mogelijkheid en gevolgen van toetreding. Dit is een belangrijke stap voor de bestuurlijke toekomst van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Het onderzoek zal naar verwachting een half jaar in beslag nemen en voor de zomer van 2015 aan de raad worden voorgelegd voor besluitvorming. De bijdrage van de SGP tijdens deze vergadering kunt u o.a onderaan deze pagina nalezen.

Tijdens de vergadering bleek dat de partijen het allemaal eens waren over het onderzoek toetreding Drechtsteden. De oppositiepartijen CDA, CU, PvdA en VVD dienden een tweetal amendementen in. Eén om te benadrukken dat inwoners, ondernemers en instellingen nauw betrokken moeten worden bij het onderzoek (amendement ‘Burgerparticipatie’). Dit amendement werd, met enkele wijzigingen, unaniem aanvaard. Ook de SGP heeft dit amendement gesteund. Wij hebben hierbij aangetekend dat de meeste inwoners niet zo’n uitgesproken mening over regionale samenwerking. Veel mensen vinden het belangrijker dát er goed wordt samengewerkt, dan dat ze voorkeur hebben met welke gemeenten/regio.  Burgerparticipatie is daarom volgens de SGP vooral bedoeld om ideeën, meningen en gevoelens van belanghebbenden te weten te komen.

Het tweede amendement van CDA, CU, PvdA en VVD wilde gelijktijdig met het onderzoek Drechtsteden nog twee onderzoeken uitvoeren (amendement ‘Alblasserwaardse alternatieven’). Het ging hierbij om aansluiting bij het fusieonderzoek met Giessenlanden en Molenwaard en een onderzoek naar het afnemen van diensten bij de gemeente Gorinchem. Reden dat de oppositiepartijen dit verzoek indienden was gelegen in het feit dat ze graag op basis van een vergelijking tussen de consequenties van verschillende opties een keuze willen maken. De burgemeester heeft aangegeven dat de raad nu één onderzoek moet doen. Verder heeft de burgemeester aangegeven dat de Alblasserwaardse alternatieven geen alternatieven zijn. Het afnemen van diensten bij Gorinchem is in de ogen van het college geen optie omdat eerder de tandem is verbroken vanwege de verschillende oriëntaties van beide gemeenten.

In de startnotitie voor het onderzoek was wel aangekondigd dat het college wil onderzoeken wat de gevolgen op financieel vlak zijn wanneer de huidige organisatie met de huidige samenwerkingspartners wordt gecontinueerd met als uitgangspunt het waarborgen en versterken van de bestuurskracht van de gemeente. Hierin gaat het om een vergelijking met de onderzoeksresultaten in de context van toetreding van Hardinxveld-Giessendam tot de regio Drechtsteden.

Als compromis hebben de zes fractievoorzitters elkaar tijdens een schorsing gevonden door de passage uit de startnotitie hierboven over het waarborgen en versterken van bestuurskracht (oplossen van kwetsbaarheden) wat meer te concretiseren. Dit is vastgelegd in het amendement ‘Onderzoek toetreding Drechtsteden’. In het onderzoek wordt volledige toetreding tot Drechtsteden afgezet tegenover een integrale verkenning van een zelfstandig Hardinxveld-Giessendam waarbij kwetsbaarheden worden opgelost door inkooprelaties aan te gaan.

Vervolgens hebben de oppositiefracties het amendement ‘Albasserwaardse alternatieven’ ingetrokken en heeft de raad unaniem ingestemd met de beide overgebleven amendementen en het uiteindelijke voorstel. Een bijzonder moment tijdens de laatste raadsvergadering van 2014!