21 maart 2011

Groen licht voor nieuwbouw Wilhelminaschool.

Na vele jaren van overleggen en onderhandelen is de nieuwbouw voor de Koningin Wilhelminaschool nu een stuk dichterbij gekomen. De gemeenteraad stemde donderdag 17 maart 2011 in met de normkostenvergoeding van 3,3 miljoen euro voor de nieuwbouw. De T@B diende een samen met de VVD ontwikkeld amendement in om de peuterspeelzaal (De Flierefluiter) uit het voorstel te schrappen. Omdat de VVD niet aanwezig was tijdens de vergadering stemde alleen de T@B voor het amendement. De SGP-fractie heeft in stevige bewoordingen afstand genomen van dit amendement waarin onder meer de christelijke grondslag van de Flierefluiter als reden werd aangevoerd om tegen dit deel van het voorstel te stemmen. Naast de SGP steunden drie overige raadsfracties (ChristenUnie, CDA en PvdA) het voorstel van het college, dus inclusief integratie van de peuterspeelzaal in de Koningin Wilhelminaschool.

Beoogde locatie is de door Woningstichting Omnivera aangeboden locatie Lekstraat in De Peulen. De SGP vindt het verheugend dat deze mijlpaal is bereikt! De komende maanden worden de plannen verder uitgewerkt. De bedoeling is dat de school zich in de zomer van 2012 op de locatie Lekstraat zal vestigen. De nieuwbouw geeft kansen voor onderwijs-ontwikkeling. Het nieuwe gebouw kan worden ingericht volgens de meest recente inzichten op onderwijskundig gebied. Daarnaast zorgt nieuwbouw voor besparingen op energie en is onderhoud de eerste jaren een stuk goedkoper. De meest recente leerlingenprognose van de KWS laat op langere termijn een lichte daling zien van het leerlingenaantal. In overleg bekijken schoolbestuur en gemeente daarom of de kosten voor de huidige noodlokalen gekapitaliseerd kunnen worden. Daarmee wordt voorkomen dat er meteen noodlokalen naast gebouwd moeten worden. Onderdeel van het plan is ook de vestiging van peuterspeelzaal De Flierefluiter in de school. De gemeente subsidieert peuterspeelzalen in verband met de vroegtijdig opsporen en verhelpen van taalachterstanden bij jonge kinderen. Naast een vestiging in de nieuwe KWS krijgt de Flierefluiter ook een vestiging in het gebouw van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt aan de Merwedestraat. Door beide vestigingen zal de grote wachtlijst worden ingekort.

De SGP-fractie complimenteert het college van Burgemeester en Wethouders, het schoolbestuur en Omnivera met de constructieve wijze waarop er samengewerkt wordt aan de realisatie van de school. Ook de samenwerking met de woningstichting is uitstekend verlopen. Omnivera heeft de grond aan de Lekstraat verkocht aan de gemeente en speelt een belangrijke rol bij de herontwikkeling van de huidige locatie van de KWS aan de Jupiterstraat. Voor de herontwikkeling van deze locatie is een subsidie verstrekt door de provincie, onder de voorwaarde dat deze plannen in 2014 gerealiseerd moeten worden. Het is de bedoeling dat op de locatie Jupiterstraat 50 zorgwoningen en 14 grondgebonden woningen worden gerealiseerd. De realisatie van deze 64 woningen kan pas starten nadat de Koningin Wilhelminaschool naar de locatie Lekstraat is verhuisd en het oude school-gebouw is gesloopt. Al met al genoeg reden om voort te maken, zodat de subsidie van ruim 5 ton niet wordt misgelopen. Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van de zorgvuldigheid. Ook omwonenden en (verkeers)deskundigen zullen bij de uitwerking van de plannen nauw betrokken moeten worden. Wij wensen alle betrokkenen daarbij veel succes en wijsheid toe!

Arjan Meerkerk, raadslid SGP

Klik hier voor meer informatie over de plannen: