23 januari 2014

HET VERKIEZINGSPROGRAMMA TOEGELICHT (1).

PRESENTATIE VERKIEZINGSPROGRAMMA

De SGP presenteerde deze week het verkiezingsprogramma 2014-2018. Dit programma geeft aan hoe wij de toekomst zien van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Het programma is dankzij inbreng en medewerking van diverse mensen van binnen en buiten onze partij tot stand gekomen. Een commissie bestaande uit leden van de fractie, kandidaat-raadsleden, campagnecommissie en bestuursleden heeft er hard aan gewerkt. Als lijsttrekker mocht ik tijdens een goedbezochte verkiezingsbijeenkomst het definitieve programma overhandigen aan partijvoorzitter Jan Piet Sterrenburg.

Ons verkiezingsthema luidt: ‘Oog voor elkaar; met de daad bij het Woord!’ Dit verkiezingsthema geeft uitstekend weer waar de SGP voor gaat en staat in de komende verkiezingen. Het geeft ook aan hoe wij als SGP ons werk willen doen. Namelijk zoals God dat in Zijn Woord van ons vraagt. De SGP is er van overtuigd dat een leven gericht naar Gods geboden heilzaam is voor de hele samenleving. De samenvatting van de tien geboden is: God liefhebben boven alles, en de naaste als onszelf. Met de daad bij het woord geeft aan dat de SGP geen toeschouwers is, maar de handen uit de mouwen steekt.

We leven in roerige tijden. Economisch, sociaal en politiek veranderd de samenleving snel. De achterliggende jaren zijn veel mensen geconfronteerd met tegenslagen in hun leven. Denk aan de diverse mensen die hun baan zijn kwijt geraakt, mensen die zich geliefde familieleden zagen ontvallen of (familieleden van) mensen met psychische of lichamelijke gebreken. In tijden van tegenslag wordt je er temeer mee geconfronteerd hoe belangrijk sociale verbanden zijn. Heel lang heeft de overheid zich aangeboden als ieders grote broer die overal een oplossing voor bood. Nu blijkt dat het financieel niet meer haalbaar is om de verzorgingsstaat in de lucht te houden, worden mensen steeds meer teruggeworpen op zichzelf en de sociale omgeving. Van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving noemt men dat in Den Haag. Soms is het een zegen om te wonen in een gebied waar mensen niet voorop hoeven te lopen met nieuwe ontwikkelingen. In Hardinxveld-Giessendam zijn de oude sociale structuren veelal nog in tact. En op veel plaatsen functioneren ze gelukkig ook nog prima! Er zijn mooie initiatieven van verenigingen, kerken en stichtingen die mensen ter zijde staan. Mensen hebben oog voor elkaar, metterdaad!

Overhandiging verkiezingsprogramma.

De gemeente krijgt de komende jaren grote verantwoordelijkheden erbij op het terrein van arbeid en zorg. Het rijk ‘kiept deze taken als het ware over de schutting’ naar de gemeenten. Er blijft onduidelijkheid over de precieze omvang, de beschikbare financiële middelen en wettelijke kaders. Wel duidelijk is dat er een forse financiële korting wordt toegepast. Dat betekent meer taken met minder geld. Het is belangrijk dat de gemeente oog heeft voor kwetsbare doelgroepen. Oog voor elkaar; met de daad bij het woord!

De komende weken hoopt één van de mensen van de kieslijst steeds een blog te schrijven over één van de hoofdstukken uit ons verkiezingsprogramma.

Arjan Meerkerk, lijsttrekker