10 maart 2014

HET VERKIEZINGSPROGRAMMA TOEGELICHT (10).

SAMENleven in Hardinxveld-Giessendam

Samenleven heeft alles te maken met sociale structuren. Wij kunnen gelukkig spreken in ons dorp van een goede sociale structuur. Dat is een zegen! Familie, kerk en de maatschappelijke verbanden vormen de basis van onze samenleving. In het kader van de decentralisatie – het overdragen van verantwoordelijkheden van rijk en provincie naar de gemeenten – zullen wij die goede sociale structuur hard nodig hebben. Oog hebben voor elkaar, met de daad bij het Woord, houdt voor de SGP in dat, waar de basis tekort schiet, de overheid de helpende hand biedt. De kwetsbare mensen in onze samenleving mogen niet tussen wal en schip terechtkomen. De decentralisaties bieden ons kansen. Het beleid kan namelijk direct met de betrokkenen, zoals familie, cliënten of professionals worden besproken. De SGP vindt het belangrijk dat de burger daarbij kiezen kan voor zorg die bij zijn opvattingen past. Initiatieven vanuit de samenleving dienen te worden gestimuleerd en aangemoedigd. Daarbij kunnen we denken aan initiatieven als diaconaal noodfonds, voedselbank, vluchtelingenhulp en andere vrijwillige, al dan niet kerkelijke, hulporganisaties. Belangrijk vindt de SGP ook het opzetten van preventiemaatregelen. Controle achteraf op het voldoen van de geleverde zorg aan de normen die voor een goede zorgverlening gelden. Het stimuleren van pilots voor bijvoorbeeld dagactiviteiten, logeeropvang en zorgboerderijen. De mantelzorger heeft ook momenten van ontspanning nodig. Initiatieven rond het opzetten hiervan, kunnen rekenen op de steun van de SGP.

In het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) verwachten wij door de vergrijzing een toename van hulpverzoeken. Ook de zorg voor kwetsbare groepen als probleemgezinnen, die te kampen hebben met een opeenstapeling van problematiek, hetzij medisch of psychisch van aard, zullen moeten worden geholpen. Sociale netwerken zijn daarbij essentieel. De SGP staat voor een blijvende goede afstemming met het WMO-platform. Er dient bij tekorten niet bezuinigd te worden op de kwaliteit. Eerder dienen de bezuinigingen gezocht te worden in de overhead- kosten. Belangrijk is ook een uitbreiding van de wijkservicepunten. Ook op het gebied van de Jeugdzorg gaan de verantwoordelijkheden over naar de gemeenten. Daar dient een adequaat beleid op te komen, waarbij de nadruk ligt op preventie. Daarom dienen scholen er ook nadrukkelijk bij betrokken te worden. Zorg dient verleend te worden door goede en bekwame professionals. De keuze van de professional moet passen bij de persoonlijke identiteit van de hulpvrager.

In het kader van de participatie vindt de SGP het belangrijk dat mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt, zoals langdurig werklozen, arbeidsgehandicapten en bijstandsgerechtigden actief geholpen worden om weer aan het werk te komen. Wij denken dan aan begeleiding naar betaald werk met o.a. hulp van een jobcoach. Van uitkeringsgerechtigden mag een tegenprestatie worden gevraagd in de vorm van een maatschappelijk nuttige activiteit.

Op cultureel gebied zijn er prachtige initiatieven in Hardinxveld-Giessendam. Te denken valt aan museum “De Koperen Knop” en de Historische Vereniging. Deze instellingen worden door de SGP een warm hart toegedragen. Het is goed de historie van de eigen gemeente te kennen. Ook onze omgeving, met zijn prachtige waterwegen, is een trekpleister voor recreanten. De SGP is ervoor de recreatie te stimuleren en waar nodig te ondersteunen. Wij doen dat wel met behoud van het eigen karakter van onze gemeente en de zondagsrust.

Wij leven in een beeldcultuur waarin door de jeugd steeds minder gelezen wordt. Wij willen het lezen graag stimuleren door het behouden van een bibliotheek, zowel in Boven- als Beneden-Hardinxveld.

De gemeente is verantwoordelijk voor een goede huisvesting van de scholen. Het onderwijsbeleid, vastgelegd in een lokale of regionale Educatieve Agenda vraagt om aandacht voor zaken als passend onderwijs. Ontwikkelingsachterstanden dienen in vroeg stadium te worden gesignaleerd. Daarvoor is goede samenwerking tussen consultatiebureaus, peuterspeelzalen, kinderopvang en scholen van groot belang. De SGP wil zo spoedig mogelijk komen tot een goede huisvesting voor de Regenboogschool te Boven-Hardinxveld.

De gemeente verstrekt jaarlijks een maximumbedrag aan subsidies aan organisaties die incidenteel of structureel een bijdrage leveren aan doelen die passen bij het gemeentelijk beleid. De SGP streeft naar een goed evenwicht tussen gemeentelijke en particuliere bijdragen. Specifieke doelen met een innovatief karakter die passen bij het gemeentelijk beleid, verdienen daarbij onze steun.

Arie van den Berg, nr. 6 op de kandidatenlijst