31 januari 2014

HET VERKIEZINGSPROGRAMMA TOEGELICHT (2).

OOG VOOR GOEDE VEILIGHEID!

De SGP vindt het een kerntaak van de overheid om de veiligheid van haar burgers, zo veel als in haar vermogen is, te garanderen. De belangen van slachtoffers en van de samenleving als geheel moeten zwaar wegen. Geen soft beleid dus t.a.v. criminelen en allerlei daders van geweld.  De SGP is voor meer geld voor extra agenten.  De politie moet vooral ook zichtbaar aanwezig zijn in de wijken. De strafmaat voor zeden- en geweldsdelicten mag wat de landelijke SGP betreft omhoog. Bij geweld en agressie tegen hulpverleners past lik-op-stuk en geen pardon. De schade wordt verhaald op daders.

In het verkiezingsprogramma van de SGP, getiteld: “Oog voor elkaar; met de daad bij het Woord!” voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart a.s. is daarom ook een hoofdstuk gewijd aan “Openbare orde en veiligheid”. De plaatselijke SGP ziet hier ook het grote belang van in. Veiligheid is dan ook een basisbehoefte van mensen. De gemeente heeft hierbij een belangrijke taak, zowel door onveilige situaties te voorkomen als door handhavend op te treden tegen burgers en bedrijven die de veiligheid in gevaar brengen. De SGP wil de komende jaren sterker inzetten op preventie. Daarbij is ook de hulp van burgers, bedrijven en instellingen van belang. Tegen zinloos geweld, allerlei vormen van overlast, vandalisme en criminaliteit moet krachtig worden  opgetreden. Zowel jongeren als ouderen zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor eventueel wangedrag. De actieve deelname van burgers wordt vergroot via Burgernet of SMS-Alert. Het doen van (elektronische) aangifte moet worden bevorderd.

De plaatselijke SGP wil ook dat ouders nauw worden betrokken bij de aanpak van jongeren die overlast veroorzaken. De SGP is voor cameratoezicht in risicogebieden. Ook moet blijvend ingezet worden op het verkrijgen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Het project Buurttoezicht (volle bewondering voor de inzet van deze vrijwilligers!) en andere buurtpreventie treedt de SGP zeer positief tegemoet. De SGP heeft voor zwaar (illegaal) vuurwerk geen goed woord over. Het gebruik van vuurwerk mag wat de SGP betreft zoveel mogelijk worden ontmoedigd en overlast dient hard aangepakt te worden. De SGP is er voorstander van om in de nieuwe raadsperiode te bezien of tot vuurwerkvrije zones rond verzorgingstehuizen, winkelcentra en kerken kan worden gekomen.

Er is nog een ander aspect aan veiligheid, namelijk de brandweerzorg en de crisis- en rampenbestrijding. Deze hulpverlening dient uiteraard op voldoende niveau te zijn. Er moet voldoende aandacht zijn voor specifieke situaties, zoals zware bedrijven, vervoersassen, spoor- en rivierveiligheid. De SGP stemde van harte in met het op 30 januari 2014 in de gemeenteraad aan de orde zijnde "Integraal Lokaal VeiligheidsPlan (ILVP) 2014 - 2017”.  Klachten over o.a. foutparkeren in wijken verdienen wat de SGP betreft de nodige aandacht. Hoewel het hondenpoepvraagstuk niet direct een thema is van veiligheid, maar meer van leefbaarheid en samenleven heeft de SGP in haar verkiezingsprogramma opgenomen dat er een hondenpoepbeleid moet komen. Daar zal de ieuwe raad echt beleid op moeten gaan voeren.

Jan de Vos, nr. 2 op de kandidatenlijst en huidig fractievoorzitter