7 juni 2023

Hoe gaat het?

Column van gemeenteraadslid Henri van Bennekom zoals verschenen in "Het Kompas" van 7 juni 2023:

“Naar omstandigheden gaat het goed.” Dit antwoordt u misschien wel eens als iemand vraagt hoe het met u gaat. Het toont iets negatiefs, sombers aan, maar tegelijkertijd zit er positiviteit in. Het eindigt (met) goed. Ondanks bepaalde moeilijkheden of uitdagingen in het leven, mag het verder goed gaan.

De ‘omstandigheden’ kunnen verschillend zijn; mensen kunnen teleurstellen, er zijn zorgen in uw gezin of in de familie, op het werk gaat het even wat minder, uw gezondheid laat u in de steek, er zijn financiële problemen. Noem maar op. “Ieder huis heeft zijn kruis.” Toch zegt u “ondanks die omstandigheden gaat het goed”. Er is veel om dankbaar voor te zijn, om positief te blijven. Het is een kunst om dit te kunnen zien, juist wanneer het wat minder lijkt te gaan. Het goede kan zo gemakkelijk overschaduwd worden.

Dan nu het bruggetje naar de politiek. Als gemeenteraad buigen we ons de komende weken over de jaarstukken van 2022 en kijken we naar het perspectief voor de komende jaren. Dit zijn van die momenten waarop je in het bijzonder kijkt hoe het met de gemeente gaat. Er zijn omstandigheden (wereldwijd, landelijk en lokaal) die eerdere plannen en doelen beïnvloeden. We kunnen hier niet voor wegkijken. We hebben als gemeenteraad namelijk ook een toezichthoudende en controlerende rol. We moeten kritisch zijn. Maar we hoeven er ook niet in te blijven hangen. We mogen positief kritisch zijn. Er zijn namelijk ook veel mooie dingen gerealiseerd. En die zie je beter als je niet alleen maar oog houdt voor de ‘omstandigheden’. Juist in het donker, schijnt het licht feller. Juist na een kille winter, wordt de voorjaarszon zo gewaardeerd. Nu staat zelfs de zomer weer voor de deur!