17 mei 2021

Huishoudboekje op orde?

Column van fractievoorzitter Arjan Meerkerk zoals verschenen in "Het Kompas" van 12 mei 2021

Hardinxveld-Giessendam staat voor flinke (financiële) opgaven. Zorg voor kwetsbare inwoners, druk op de woningmarkt, integratie statushouders, verbeteren verkeersveiligheid, groen- en infrabeleid en inwoners- en overheidsparticipatie. Intussen luidden veel gemeenten de financiële noodklok en staan meerdere gemeenten onder verscherpt provinciaal toezicht. Hoe staat onze gemeente er financieel voor?

In de persoon van wethouder Theo Boerman levert de SGP al ruim 15 jaar een bijdrage aan de gemeentefinanciën. En er ligt een solide financiële basis. In goede jaren is in het sociaal domein een financiële buffer opgebouwd waarmee tegenvallers worden opgevangen. Mede dankzij verkoop Eneco-aandelen zijn risico’s afgedekt en dringen we schulden terug. Regulier noodzakelijke investeringen zijn opgenomen in de begroting. Scholenbouw, renovatie en onderhoud gebouwen en aanleg van nieuwe speelplaatsen bijvoorbeeld. De SGP kijkt kritisch naar lasten voor de inwoner. Positief is dat de onderhoudstarieven voor graven recent zijn verlaagd. Verder wijzen de cijfers uit dat de woonlasten voor woningbezitters (ozb, afvalstoffen- en rioolheffing) sinds 2008 jaarlijks met slechts circa 1% (gemiddeld) zijn gestegen. Voor huurders zijn de woonlasten (afvalstoffen- en rioolheffing) zelfs nagenoeg gelijk gebleven.

Toch zijn komende jaren structureel meer inkomsten nodig om de opgaven aan te kunnen. Wat de SGP betreft is Den Haag (als veruit de grootste inkomstenbron van gemeenten) aan zet. Laat het kabinet niet – eindelijk! – de ene week 600 miljoen toezeggen voor noodlijdende jeugdhulp en de andere week 400 miljoen uit bijstandsbudget knippen. Over een betrouwbare overheid gesproken… Dus Den Haag; Geld volgt taken. Boter bij de vis graag!

Arjan Meerkerk,
fractievoorzitter SGP