7 juli 2011
Inbreng SGP tijdens 'Het Debat' van 7 juli 2011 t.a.v. 'SWOT-analyse'.
In 'Het Debat' van 7 juli 2011 werd o.a. de "SWOT-analyse" besproken. In de achterliggende maanden hebben medewerkers van de gemeente met behulp van onderzoekers van de Universiteit Tilburg en het bureau PwC gewerkt om de kracht en de zwakheden van de gemeente beter in beeld te krijgen. Deze gegevens zijn verwerkt in een zgn. "SWOT-analyse" ofwel sterkte zwakte analyse.
Klik hier voor de volledige "SWOT-analyse" (PDF).
Klik hier voor de bijlagen behorend bij de "SWOT-analyse" (PDF).
Onderstaand de bijdrage van de SGP verwoord door fractievoorzitter Jan de Vos t.a.v. de "SWOT-analyse".
Mevrouw de voorzitter,
De sterke en zwakke kanten van onze gemeente en onze organisatie zijn in kaart gebracht. Door middel van gesprekken met inwoners, plaatselijke instellingen en bedrijven, eigen medewerkers en bestuurders is een zgn. SWOT-analyse tot stand gekomen en in het rapport “Binnenste buiten en buitenste binnen” samengevat. De titel van het rapport is o.i. goed gekozen. Als gemeente moeten we weten wat er “buiten” leeft en daar “binnen” onze conclusies uit trekken en beleid op afstemmen. Er is tegelijkertijd ook een tevredenheidonderzoek geweest en daarbij moeten we ons realiseren dat van zowel de bedrijven en instellingen als van de inwoners er een respons is van 23%. Dat leert ons de uitkomsten hiervan wel enigszins te relativeren.
Het rapport is ook een momentopname, maar geeft niettemin belangrijke conclusies en aanbevelingen. Sommige conclusies klinken ons goed in de oren, zoals het feit dat de medewerkers in de organisatie met plezier hun werk doen en elkaar onderling waarderen. Ook is de kwaliteit van de bedrijfsvoering verbeterd. Wat minder leuk in de oren klinkt is het feit dat rollen en verantwoordelijkheden onvoldoende duidelijk blijken te zijn en dat de samenwerking tussen afdelingen en ook op bestuurlijk terrein verbetering verdient.
Uit de diverse conclusies volgen ook aanbevelingen, waaruit ons inziens voor de organisatie als een van de belangrijkste naar voren komt om een strategisch communicatiebeleid op te stellen waaruit blijkt bij wat voor soort onderwerpen we inwoners nadrukkelijk betrekken en waarin ook instrumenten benoemd worden waarlangs burgerparticipatie kan plaatsvinden. De gemeente moet goed duidelijk maken welk onderwerp precies ter discussie staat; wie ze bij de beleidsvorming betrekt of wel wie de belanghebbenden zijn; welke rol de burger krijgt, zoals bijv. meedenken of adviseren of is juist in een bepaalde situatie het raadplegen of informeren meer aan de orde? Dan is het ook nog van belang of burgers het beste worden bereikt per brief of via de media. Voor welke wijze men kiest om de burger te bereiken is namelijk mede afhankelijk van de rol die de burger krijgt.
Uit de conclusies voor de gemeente als geheel komt duidelijk naar voren dat het economisch kapitaal zeer kenmerkend is. Investeren in economie en infrastructuur wordt zeer belangrijk gevonden. Economie zou meer moeten worden uitgenut. Het thema economie biedt ook kansen voor regionale samenwerking. Uit de gesprekken is gebleken dat men Sliedrecht als een logische partner ziet en ook het belang van de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden wordt genoemd. O.i. moeten we het combineren en zowel met de een als met de ander samenwerken. Er liggen kansen genoeg!
Een visie op wat voor soort gemeente we nu eigenlijk willen zijn en met welke partners we samen willen werken zal ons inziens uitgewerkt moeten worden. Moeten we alles zelf willen doen of moeten we ons richten op onze sterke kanten. Dat laatste lijkt ons een open deur. Daar moeten we werk van maken en tenminste een visie op ontwikkelen. Dan hoeven we ook geen ad hoc beleid te voeren, maar kunnen we ons richten op de toekomst van Hardinxveld-Giessendam. “Waar willen we als gemeente heen en waar gaan we heen?” is de kernvraag die de komende tijd onder ogen moet worden gezien. Dan weten we ook waar we ons voornamelijk wel of niet op moeten richten.
Ik dank u wel.
Jan de Vos, fractievoorzitter SGP