31 oktober 2017

Inleiding wethouder Boerman najaarsnota 2017

Onderstaand de inleiding van wethouder Theo Boerman bij het aanbieden van de najaarsnota tijdens de raadsvergadering van 26 oktober 2017:

Mijnheer de voorzitter, geachte raad,

Het is mij een genoegen om u namens het college de najaarsnota aan te bieden. Een compacte rapportage van 50 pagina’s waarin wij verantwoording afleggen van het in opdracht van u uitgevoerde beleid.

U bent  vertrouwd met de opzet en de lay-out. U bent ook bekend met de zaken waaraan wij werken. Het nieuwe is dan ook de vorderingen op inhoud en financiën.

Het is ook alweer de laatste rapportage van dit college in de gebruikelijke planning- en controlcyclus. De jaarrekening, het eerstvolgende verantwoordingsdocument, zal worden aangeboden door een volgend college.

Wij hebben er naar gestreefd de inhoudelijke informatie zo actueel mogelijk te laten zijn. Uiteraard hebben we voor de financiële kant een gebruikelijke streep in de tijd getrokken, namelijk 31 augustus.

Dat is te vroeg om gevolgen van de septembercirculaire te verwerken. Zoals gebruikelijk hebben wij ook dit jaar het effect daarvan in een aparte memo aan u doen toekomen. Het geprognosticeerde resultaat zoals in de najaarsnota is opgenomen moet daardoor bijgesteld worden naar € 380.000 positief.

Zoals u kunt lezen is er ook dit jaar hard doorgewerkt. Wij liggen goed op schema zowel voor dit jaar als voor het geheel van deze raadsperiode.

Ik licht enkele grotere zaken er uit:

• Het  invlechten in Drechtsteden en het uitvlechten uit de regio Alblasserwaard & Vijfheerenlanden neemt steeds scherpere vormen aan. Wij hebben overeenstemming bereikt met Avres over de uittreedkosten. U bent geïnformeerd over de voortgang van de incidentele kosten. De verwachting is dat wij blijven binnen het daarvoor beschikbaar gestelde budget. Ook de gevolgen voor de structurele kosten zijn bekend. Wij presenteerden u een jaarlijkse besparing die hoger ligt dan de verwachting bij de besluitvorming in 2015. De kosten voor beleid vallen hoger uit maar worden ruimschoots vergoed door een besparing op de apparaatskosten, de overhead. Ook inhoudelijk loopt het invlechten naar wens ondanks dat het een razend ingewikkelde klus is.
  • Tegen het aanwijzingsbesluit voor de hondenuitrenvelden zijn geen bezwaren ingebracht. Dat betekent dat niets de inrichting van deze voorzieningen meer in de weg staat en gaan we tot afronding over.
  • De nieuwe verdeelsystematiek van de kosten van de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid over de deelnemende gemeenten is door allen geaccepteerd. Dat betekent dat wij op termijn ruim € 400.000 per jaar besparen. Daarmee wordt ruimschoots invulling gegeven aan de bezuinigingswens die de raad ooit verlangde.
  • Het bestemmingsplan voor de haven is onherroepelijk geworden. Na vele jaren voorbereiding is daarmee een belangrijke mijlpaal bereikt. Het definitief ontwerp en het bestek verkeren in de afrondingsfase. De aanvraag van de vergunning is gepubliceerd in Het Kompas. We zitten dus dicht tegen de fase van uitvoering aan.
  • Het calamiteitengemaal Merwestreek is officieel in gebruik gesteld. Een belangrijk markeringspunt in de strijd tegen wateroverlast. Het gemaal heeft zich begin september al bewezen. Zeer tot tevredenheid van de bewoners.
  • De inzet om te komen tot een Maritieme opleiding is hoopvol. Dit initiatief van ons college heeft geleid tot goede contacten met ondernemers en het Scheepvaart & Transport  College te Rotterdam.
  • De voorbereidingen om te komen tot een bedrijven investeringszone voor bedrijventerrein Nieuweweg zijn nagenoeg doorlopen. Het uitzien is naar de draagvlakmeting onder de ondernemers om vast te stellen of de benodigde meerderheid er is.
  • De nieuwe Regenboogschool is officieel in gebruik genomen. Daarmee is een dossier met lastige facetten succesvol afgerond. Een aanwinst voor bestuur, team en kinderen.
  • De Maatschappelijke agenda is vastgesteld door de raad. Daarmee is een belangrijke stap gezet in de voortgang. Er wordt druk gewerkt aan de voorbereiding van de aanbesteding van een penvoerder.
  • Het tevredenheidsonderzoek onder afnemers van diensten op grond van de Wet matschappelijke ondersteuning toont aan dat wij op de goede weg zijn. De tevredenheid vertoont een stijgende de lijn. Het stimuleert ons om voort te gaan op de ingeslagen weg. Nabijheid, persoonlijke aandacht en maatwerk zijn daarbij sleutelwoorden.
  • Om alles op het gebied van het sociaal domein goed vorm te geven en te regelen zijn door de verantwoordelijke wethouder al heel veel besluiten aan het college voorgelegd. Die stroom gaat nog even door. Ook daarin lopen de zaken zorgvuldig, beheersbaar en met gezwinde spoed.
  • Op financieel terrein plukken we de vruchten van een jarenlang voorzichtig financieel beleid. En van het goed inspelen op de mogelijkheden om onze bouwgronden effectief in te zetten. De liquiditeitsstroom is goed op gang. Wij verwachten dit jaar geen herfinancieringsleningen af te hoeven sluiten. Dat betekent dat onze vaste schuld verder zal dalen met een kleine 4 miljoen euro.

Voorzitter ik ga afronden. We naderen met rasse schreden het einde van de lopende raadsperiode. Voorbereidingen voor de verkiezingen zijn bij de diverse partijen al in volle gang. Wij als college en ambtelijk apparaat werken stug door om ook de laatste maanden zo effectief mogelijk te benutten.

Ik wens u een goed debat.