7 november 2014

Investeren, ondanks bezuinigingen!

In "Het Debat" van 6 november kwam ook de programmabegroting 2015 - 2018 aan de orde. Namens de SGP- fractie bracht fractievoorzitter Arjan Meerkerk het volgende in:

Mijnheer de voorzitter, gisteren was het dankdag voor gewas en arbeid. Vandaag behandelen we de begroting voor 2015. Wat hebben wij veel reden tot dankbaarheid als we kijken naar alle goede dingen die wij mogen hebben. Zeker in onderscheid tot mensen in landen als Irak, Syrië, Noord-Korea, Liberia waar tirannie of ebola het leven van mensen beheersen. Maar wij komen vanavond niet bij elkaar omdat wij zelfvergenoegd achterover kunnen leunen omdat alles hier zo goed gaat. Vanavond staat de begroting van de gemeente Hardinxveld-Giessendam voor 2015 op de agenda. De SGP vraagt concrete aandacht voor: 1. Het sociaal vangnet, 2. Economische ontwikkeling 3. Noodzakelijke bezuinigingen en 4. Behoedzame investeringen.

1. Het sociaal vangnet
Ook in onze samenleving zijn er mensen die als gevolg van psychische of lichamelijke aandoeningen veel te lijden hebben. De gemeente Hardinxveld-Giessendam krijgt vanaf 1 januari veel taken erbij om voor deze mensen zorg te bieden. Dit is wat de SGP betreft een kernpunt in de begroting voor 2015. Naast het organiseren en bieden van professionele zorg willen wij signalerend vermogen van vrijwilligers en mantelzorgers versterken. Daarmee kan vroegtijdiger hulp worden geboden en problematiek worden ingeperkt. Wij roepen het college op om dit samen met Servanda verder op te pakken in het begrotingsjaar 2015.

2. Economische ontwikkeling
Een belangrijk kader voor de ontwikkeling van de gemeente Hardinxveld-Giessendam is de ruimtelijk-economische pijler die verwoord is in de VisieHG. De economie is een belangrijke motor voor het aantal banen in onze regio. Werkgelegenheid blijft in onze regio achter ten opzichte van landelijke referentiegegevens. Investeringen in de ruimtelijk-economische pijler kunnen daarom op waardering van de SGP rekenen. Aansluiting van onze gemeente bij het Innovation Quarter is daarom een goed initiatief. Goed om te lezen is ook dat diverse ondernemers uit onze gemeente bij dit programma betrokken zijn! De SGP is blij met het aantrekken van een bedrijfscontactfunctionaris die zich actief gaat bemoeien met uitvoering van de economische visie en versterking van de relatie tussen gemeente en ondernemers.

3. Noodzakelijke bezuinigingen
De meerjarenbegroting sluit alleen door het inboeken van een aantal forse bezuinigingen oplopend tot een bedrag van 8,5 ton. Hiervoor komt het college met concrete voorstellen naar de raad. Dit laat zien dat de financiële positie van onze gemeente buitengewoon kwetsbaar is. De gemeente loopt daarnaast behoorlijke risico’s met de bouwgrondexploitaties en de decentralisaties. Tegenvallers op deze fronten kunnen een fors beroep doen op de gemeentelijke reserves. We kunnen ons geen grote tegenvallers veroorloven en moeten een groot deel van de oplossingsrichtingen dan ook daadwerkelijk realiseren. De SGP steunt in hoofdlijnen de voorliggende voorstellen maar heeft wel zorgen over enkele punten:
- Onduidelijk is wat het effect van de ingeboekte bezuiniging op leerlingenvervoer is voor de verschillende doelgroepen. De SGP roept het college op om bij bezuinigingen maatwerk te bieden en overgangsregelingen in te stellen voor bestaande doelgroepen zodat zij niet geraakt worden door deze bezuinigingen. Dit kan betekenen dat deze bezuiniging in 2015 niet noodzakelijk in zijn volle omvang gerealiseerd wordt. Wij worden hierover graag door het college nader geïnformeerd op dit punt.
- De korting op het budget WMO (420.000 euro) die het rijk doorvoert is doorvertaald in de begroting als oplossingsrichting. Dit veronderstelt dat er aanvullende bezuinigingsvoorstellen op de WMO aan de raad worden voorgelegd. Uit de najaarsnota is gebleken dat de kanteling in onze gemeente voorspoedig verloopt. De SGP ziet graag dat  het college de uiteindelijke effecten van de kanteling over 2014 beziet alvorens aanvullend bezuinigingsvoorstellen voor te leggen aan de raad.

4. Behoedzaam investeren
Ondanks alle bezuinigingsvoorstellen is er in 2015 gelukkig ook ruimte voor een groot aantal investeringen. Het college gaat aan de slag met een hondenuitlaatbeleid. De SGP hoopt dat dit beleid uitmondt in goede voorzieningen waarmee hondenbezitters beter worden gefaciliteerd en overlast wordt teruggedrongen. Verder staat in 2015 de herinrichting van de Peulenstraat op de planning, zal er volgens planning in het eerste kwartaal worden gestart met de bouw van de Regenboogschool en komt ook de sporthal in Boven-Hardinxveld in zicht. Mooie resultaten van inspanningen die de achterliggende jaren zijn geleverd.

Voorzitter, namens de SGP heb ik aandacht gevraagd voor een goed sociaal vangnet, noodzakelijke bezuinigingen, behoedzame investeringen en economische ontwikkeling. De SGP stemt in met de voorliggende begroting. Wij wensen het college en de ambtelijke organisatie van harte Gods Zegen toe bij de uitvoering van alle werkzaamheden!

Arjan Meerkerk, fractievoorzitter SGP