1 december 2016

Invoeren welstandsvrij bouwen

Tijdens de raadsvergadering van 24 november jl. is gedebatteerd over het raadsvoorstel om te komen tot welstandsvrij bouwen. Hieronder vindt u een uiteenzetting van het SGP standpunt in deze.

Het invoeren van welstandsvrij bouwen heeft alles te maken met vertrouwen. Het geven van vertrouwen aan onze bevolking en het loslaten van het alles te willen regelen. Regelen houdt in preventie: het vooraf vast willen leggen omdat je er niet op vertrouwt dat het goed komt. Ik heb het reeds in mijn bijdrage van juni jl. gezegd: Wij hebben als SGP vertrouwen in de nuchterheid van onze inwoners. Om het met de woorden van het bestuur van de Historische Vereniging te zeggen. Wij vertrouwen erin dat de mensen die een huis laten bouwen zomaar geen gekke dingen zullen uithalen, omdat zij letten op waarde en verkoopbaarheid in de toekomst.

Tegelijk heb ik er behoefte aan duidelijk te maken dat het welstandsvrij bouwen niet impliceert, dat nu alles vrij gegeven wordt. Men moet zich nog steeds houden aan het ter plaatse geldende bestemmingsplan en de bouwvoorschriften uit de Bouwverordening. Daarin blijft het nog steeds mogelijk kaders te stellen waar men zich aan moet houden. Als het gaat om monumenten, die worden beschermd door de Monumentenwet en een wijziging daaraan moet altijd via de monumentencommissie. Dit heb ik ook al aangegeven bij het debat van 16 juni jl.

De ontvangen inspraakreacties zijn ook niet voluit tegen welstandsvrij bouwen. Wel gaf de Stichting Dorpsbehoud Hardinxveld-Giessendam in overweging om voor de lintbebouwing een uitzondering te maken en daar toch welstandstoezicht te behouden en de Historische Vereniging bepleitte dit voor de historische kernen van ons dorp. De genoemde zienswijzen vragen ons om verschil te maken tussen de zogenoemde linten en oude kernen en de andere wijken van ons dorp. Echter het trekken van dergelijke grenzen is subjectief en creëert ongewenste ongelijkheid. Verder geeft het handhaven van welstandsbeleid bij historische linten en oude kernen geen enkele garantie dat er geen ongewenste excessen ontstaan, dat heeft het verleden genoegzaam aangetoond en dat geven de zienswijzen óók eerlijk toe.

Nu uit nader onderzoek is gebleken, dat handhaving van een excessenregeling om achteraf tegen een exces op te kunnen treden niet haalbaar is en omdat zo’n regeling uiteindelijk toch grote overeenkomst met de huidige welstandsnota gaat vertonen, zijn wij als SGP van mening dat die dan beter achterwege kan blijven.

Uiteindelijk gaat het hier om een politieke beslissing. Wij kiezen voor welstandsvrij bouwen of wij zijn er tegen. Wij hebben in het debat en besluit van 16 juni jl. reeds een principebesluit genomen om te komen tot welstandsvrij bouwen. Daarom kon de SGP zich ook nu vinden in het voorliggende raadsvoorstel tot invoering van welstandsvrij wonen voor de gehele gemeente Hardinxveld-Giessendam.

Arie van den Berg, raadslid SGP